Twinkle | Digital Commerce

ACM: Thuisbezorgd.nl mag prijsgarantie eisen

2017-05-27
24171359
  • [nieuws]
  • 1:59

Thuisbezorgd.nl mag van aangesloten restaurants eisen dat ze maaltijden elders niet goedkoper aanbieden online. Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben zowel consumenten als restaurants voldoende te kiezen.

De toezichthouder laat vandaag weten geen nader onderzoek te zullen doen naar de ‘gelijke-prijsgarantie’ die Thuisbezorgd.nl afdwingt bij horecaondernemers. In de consumentenmarketing van het bedrijf werkt het door als een laagste prijsgarantie; hongerige bezoekers weten dat ze elders niet goedkoper uit zijn. Ze zullen Thuisbezorgd.nl dan ook niet snel verlaten om de gewenste maaltijden op de site van het restaurant in kwestie te bestellen.

Commissie
Terwijl het grote aanbod aanzuigend werkt en Thuisbezorgd.nl investeert in inspiratie, variatie en personalisatie, kan het (in ieder geval online; de telefoon blijft de grootste concurrent) dus ook de laagste prijzen blijven garanderen. Restaurants betalen doorgaans dubbelcijferige percentages aan commissie over de verkopen via Thuisbezorgd.nl.

Voldoende alternatieven
Volgens de ACM valt het met de afhankelijkheid van Thuisbezorgd.nl wel mee; er zijn volgens de waakhond voldoende alternatieven. Op de site van de ACM is te lezen: ‘Consumenten kunnen op veel verschillende manieren een maaltijd bestellen, afhalen of laten bezorgen. Bijvoorbeeld via een online platform zoals Thuisbezorgd.nl, Hungry.nl of Sneleten.nl. Of via de eigen website van een restaurant. Maar de consument kan ook zelf in het restaurant of telefonisch een maaltijd bestellen bij bijvoorbeeld een pizzeria of snackbar in de buurt. Consumenten maken op dit moment gebruik van al deze verschillende manieren.’

Bezorgrestaurants
Ook voor de aanbieders zijn er alternatieven, aldus de ACM: ‘Restaurants kunnen ook kiezen waar en op welke manier ze hun maaltijden willen aanprijzen en verkopen: alleen op een eigen website of ook via een online platform. De afspraak tussen Thuisbezorgd en de aangesloten restaurants om gelijke prijzen te gebruiken, heeft geen nadelig effect voor consumenten.’

Nieuwe spelers
De ACM neemt in de overwegingen mee dat er veel gebeurt op de maaltijdenmarkt. ‘Zo komen er steeds nieuwe spelers op de markt met nieuwe concepten. Denk dan aan Foodora, Deliveroo en UberEats. In zo’n veranderende en groeiende markt is het niet nodig om op te treden tegen een gelijke-prijsgarantie zoals Thuisbezorgd die hanteert.’

Verticale overeenkomst
Een gelijke-prijsgarantie is een voorbeeld van een bepaling in een zogenaamde verticale overeenkomst, tussen een leverancier en een afnemer. In het voorjaar van 2015 maakte de ACM bekend dat haar toezicht vooral gericht is op afspraken die een nadelig effect hebben voor consumenten.

Lees ook een recente beschouwing van de ACM: Grote platforms, grote problemen? (pdf)