Keurmerk Qshops is vanaf nu verbonden aan de onafhankelijke Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken. Dat meldt de Consumentenbond na het aangaan van een overeenkomst met het keurmerk.
De commissie verkeert nog in oprichtingsfase en start officieel per 1 juni. Geschillen worden echter met terugwerkende kracht tot aan 1 januari dit jaar behandeld. De Geschillencommissie Qshops is de derde Nederlandse autoriteit die conflicten tussen webwinkeliers en consumenten beslecht. Thuiswinkel.org en Stichting Webshop Keurmerk hebben al een eigen commissie onder de paraplu van de landelijke Stichting Geschillencommissies, die bijna zeventig commissies telt. Het ledenbestand van Qshops telt 3000 webwinkels.
Procedure
Consumenten die vinden dat zij gedupeerd zijn, kunnen voor het bedrag van 75,- hun klacht voorleggen bij Qshops en krijgen hun geld terug indien ze in het gelijk gesteld worden. Voor het melden van een klacht krijgen klanten een jaar de tijd. Eerder was die periode drie maanden, maar de EU verlengde die termijn in 2015.
Europees platform
Naast de nationale Stichting Geschillencommissies bestaat ook op Europees niveau de mogelijkheid een webwinkelgerelateerd conflict te laten beslechten. Het zogenoemde Europese ODR-platform, dat de EU een jaar geleden in het leven riep, is sindsdien door 24.000 consumenten en ondernemers ingeschakeld bij een geschil, met name in de sectoren kleding, vliegtickets en ICT.
Keurmerk Qshops sluit aan bij Stichting Geschillencommissies
2017-03-31T11:40:00
2017-05-28
180101
Dit is toch dat keurmerk dat vlak voor het faillisement van Afuture nog snel even het keurmerk introk?
Volgens mij wel! Al die keurmerken stellen geen mallemoer voor. Ze zijn er allemaal voor hun zelf. Ik zie zelf in mijn omgeving dat webshops zich helemaal niet meer aansluiten bij dit soort "initiatieven". De consument merkt dit ook en ze betalen steeds vaker met bijv. Paypal of Creditcards. Zo zijn ze altijd verzekerd!!
@Hermanus,
Een keurmerk als thuiswinkel of qshops is geen waarborg fonds voor bedrijven die failliet gaan. Als een webshop failliet gaat is het mijn inziens normaal dat een keurmerk wordt ingetrokken, teneinde erger te voorkomen voor consumenten.
Je tweede opmerking, in antwoord op je eigen vraag, lijkt iets te kort door de bocht genomen. Zie ook bovenstaand artikel.