Twinkle | Digital Commerce

Franchisers AH nemen nieuwe stap in e-commerce conflict

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:06

De franchisers van Albert Heijn willen een vergoeding voor de schade die zij naar eigen zeggen hebben opgelopen door de e-commerce activiteiten van de supermarktketen. Zij bereiden zich voor op een dagvaarding tegen het bedrijf.

Dat staat in een brief van de Vereniging van Albert Heijn Franchisenemers (VAHFR), gestuurd aan franchisers en oud-franchisenemers, zo meldt Distrifood. Zij worden gevraagd om op 27 september aanwezig te zijn tijdens een bijeenkomst over de zaak.

Onenigheid
De dagvaarding is een nieuwe stap in de langlopende onenigheid tussen Albert Heijn en zijn franchisers. Die vinden dat zij teveel concurrentie ondervinden van Albert Heijn’s eigen online verkoopactiviteiten. Ook de introductie van de Allerhande Box en de mogelijkheid voor het afhalen van deze box in de winkels zorgde al voor protest.

‘Akkoord is nodig’
Of de dagvaarding er daadwerkelijk komt, ligt nog in het midden. ‘Zolang er geen akkoord is over e-commerce, zijn wij vanzelfsprekend niet gelukkig met de gang van zaken. Dan moet je je op een bepaald moment voorbereiden op nieuwe stappen, maar dat wil niet zeggen dat er ook een dagvaarding komt’, luidt de brief.

Albert Heijn zegt tegen Twinkle niet inhoudelijk te kunnen reageren. 'We zijn met elkaar in gesprek.'