Philips introduceert zijn systeem voor indoor positioning binnenkort op de Nederlandse winkelvloer. Het is een alternatief voor beacons of wifi-tracking, gebaseerd op licht. Met de technologie kunnen klanten tot 20 centimeter nauwkeurig worden gevolgd.
Kevin Raaijmakers, Marketing Manager Indoor, vertelde gisteren op Data Driven Commerce dat Philips de connectie zoekt. ‘De tijd is voorbij dat we alles in eigen keuken bereiden en dan op de markt brengen om te kijken of het aanslaat. We ontwikkelen en investeren nu samen met klanten’, motiveerde hij de open invitatie aan retailers in het publiek.
Het winkelvolgsysteem van Philips is niet nieuw. De afgelopen jaren werd het getest op de vloer van de Franse supermarktketen Carrefour, nu is de Nederlandse introductie nabij volgens Raaijmakers. Hij kon gisteren nog geen concrete klantnaam communiceren.
Hypernauwkeurig
Over de frequentie van licht voorziet Philips' Indoor Positioning systeem in ‘hypernauwkeurige’ locatiedata, legde Raaijmakers gisteren na zijn presentatie uit aan Twinkle. Led-lampen, in winkelplafonds bijvoorbeeld, communiceren met de telefooncamera van smartphones. Tegenover het nadeel dat er een zichtlijn moet zijn – de telefoon mag niet in de zak of tas zitten – staat het voordeel dat de locatiebepaling nauwkeuriger is dan met andere beschikbare technieken. Raaijmakers: ‘Het gaat om twintig tot dertig centimeter. Bovendien is ons systeem richtingsgevoelig én hoogtegevoelig, belangrijk om te zien voor welk schap de bezoeker staat. Het is natuurlijk ook in combinatie met beacons te gebruiken, bijvoorbeeld om binnenkomende bezoekers te triggeren hun telefoon uit de zak te pakken en de app te gebruiken.’
Pokémon Go
Retailers kunnen het volgsysteem koppelen aan hun/een mobiele applicatie. Zo kunnen ze app-gebruikers naar gewenste producten leiden, op actuele promoties wijzen of extra assistentie bieden. Het systeem schept ook mogelijkheden voor gamification, aldus Raaijmakers: ‘Ik ben heel blij met Pokémon Go, het bewijst dat mensen achter virtuele vrienden aan willen rennen.’
Uitlichten
‘Het licht praat ook terug’, vervolgde Raaijmakers gisteren. ‘De lichtpunten verzamelen data en zo brengen ze shoppers journeys in beeld’. De gegevens wijzen retailers onder meer op hoe bezoekers door de winkel bewegen, over waar ze blijven staan en waar niet en dus over wat er misschien – al dan niet automatisch – beter uitgelicht moet wordeen.
Li-Fi
Onlangs nam Philips met Luciom nog een Frans bedrijf in lichtcommunicatie over. Acht werknemers zijn naar Eindhoven verhuisd om verder te werken aan wat wel 'lifi' wordt genoemd.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Philips brengt lichtvolgsysteem naar Nederlandse winkels
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.