2016 was ‘een rampjaar’ voor de werkgelegenheid in de Nederlandse detailhandel. Dit jaar verloren, mede door de afhandeling van het faillissement van V&D, ruim 21.000 mensen hun baan. In de komende twee jaar zorgen webshops echter voor banengroei.
Dat meldt het NRC op basis van gesprekken met Freek Kalkhoven, arbeidsmarktonderzoeker bij het UWV. V&D ging technisch gezien op de laatste dag van 2015 failliet, maar het UWV betaalde de salarissen van het personeel nog zes weken door, waardoor de cijfers meetellen voor het onderzoek over 2016.
Ontslaggolf
Door het verdwijnen van V&D en de krimp van het aantal La Place-restaurants verloren 10.500 mensen hun baan. Ook het faillissement van Macintosh zorgde voor een klap voor 2.600 werknemers.
Andere banen
Kleine winkels en webshops zorgen de komende jaren voor een ‘lichte maar gestage groei’ van het aantal banen in de detailhandel, zegt Kalkhoven. Deze ontwikkeling zorgt voor een verandering in de soorten banen. Zo verschuift de baan van verkoopmedewerker in een winkel meer naar werk in distributiecentra of in de klantenservice van een webwinkel. Ook komen er meer banen om ‘de sociale media in de gaten te houden’ voor de shops.
Andere vaardigheden
Winkels die nog wel op zoek zijn naar verkopers, geven die een geheel andere functie. Daar horen ook andere vaardigheden bij. ‘De klant die nog naar de winkel komt heeft meer dan ooit behoefte aan klantgerichtheid en service’, aldus Kalkhoven.
Typisch een bericht die je wist dat zou komen zogezegd.
Alleen de precieze aantallen waren nog niet bekend.
Dit gaat in de nabije toekomst alleen maar een nog sterkere trend worden.
Hoewel het de vraag is hoe snel webshops kuinnen groeien gezien het feit dat het overgrote deel verlies draait.