Kleding, food, consumentenelektronica en DIY-producten worden in andere mate verkocht in de verschillende regio’s van Duitsland. GfK heeft in een nieuw onderzoek het offline en online potentieel van deze productgroepen per gebied uiteengezet.
Voor zijn studie gebruikte GfK de koopdata van 30 duizend huishoudens in Duitsland. Die werden ingedeeld in gemeentes en postcodes en gekoppeld aan in totaal zeventien productgroepen. In een persbericht vertelt GfK over vier daarvan.
Kleding
Op het eerste gezicht wordt kleding vooral (offline én online samen) gekocht door inwoners van grote stedelijke gebieden: München, Rijn-Main, Stuttgart en Düsseldorf scoren bovengemiddeld in deze categorie. Echter, online scoren deze regio’s in vergelijking minder goed. Dit komt volgens GfK door de voldoende aanwezigheid van winkels in dit gebied.
Verder zijn er niet veel grote verschillen in het online potentieel tussen de regio’s in Duitsland. Webshoppen naar kleding gebeurt in het gehele land:
Consumentenelektronica
Bij consumentenelektronica valt op dat deze categorie vooral in het oosten van Duitsland populair is. Deze inwoners kopen overall minder producten dan personen in het westen, maar scoren hoger op het (online) kopen van consumentenelektronica.
Ook is er een hoger online potentieel voor ietwat kleinere steden als Braunschweig, Bremen en Hallo/Leipzig, ondanks dat daar veel winkels met consumentenelektronica te vinden zijn. Volgens GfK kunnen consumenten daar meer interesse hebben in consumentenelektronica en meer prijsgevoelig zijn, waardoor de stap naar online sneller wordt gemaakt.
Food
Het online bestellen van food is nog niet in heel Duitsland een gewoonte. Vooral in het oosten loopt deze ontwikkeling achter. De steden München, Frankfurt, Stuttgart, Hamburg en Berlijn scoren duidelijk hoger dan het platteland.
De reden voor de concentratie van online food in het stadscentrum is volgens GfK onder andere het aantal startups dat zich hier bezighoudt met het bezorgen. De kosten voor leveren van online besteld food zijn vanwege de afstanden ook lager dan elders.
DYI
Anders dan in andere productcategorieën heeft DYI een duidelijk hoger potentieel in het oosten en het noorden van Duitsland. Ook worden er meer DYI-artikelen online gekocht op het platteland dan in de steden.
Grote nadeel van online kleding verkoop blijft toch el het grote aantal retouren waar de webshops mee te maken krijgen.