Twinkle | Digital Commerce

Dick Boer: ‘Online is een wereldspel’

2017-11-08
180101
  • 1:44

De aandeelhouders van Ahold en Delhaize gingen vorige week akkoord met een fusie tussen beide supermarktbedrijven. Gevraagd naar de strategie wijst Ahold-topman Dick Boer, ook de beoogde ceo van Ahold Delhaize, allereerst op het online kanaal.

‘Onze strategie in deze fase is om te groeien in online en marktaandeel te veroveren’, zegt Boer tegen het FD. Eind vorig jaar boekte Ahold 5,2 procent van zijn omzet op internet, versus 4,6 procent een jaar eerder. Het online omzetaandeel is dus nog relatief klein, wel wordt er veel verdere groei van verwacht.

Kost gaat voor de baat uit
Daarnaast moet het fusiebedrijf actief worden in nieuwe, stedelijke regio’s. De kost gaat hierbij voor de baat uit, aldus Boer, net als online. ‘In steden verdienen we geld, in Amsterdam, Rotterdam, Chicago. De nieuwe gebieden als New York kosten geld. Maar dat is prima. Als meneer Heijn in de jaren vijftig geen trip naar de VS had gemaakt en niet was gaan investeren... ik weet zeker dat zijn eerste supermarkten geen geld opleverden.’

Waardecreatie
Analisten speculeren al voor de definitieve fusie op de aanstaande verkoop van de Amerikaanse activiteiten van Ahold Delhaize. Daarmee geconfronteerd zegt Boer in het FD: ‘We hebben de Amerikaanse en Europese organisaties juist meer naar elkaar toegebracht sinds 2006. Het is vrij simpel. We moeten waardecreatie creëren door de combinatie sterker te maken. We moeten samen een heldere strategie neerleggen voor versterking aan beide kanten van de oceaan. Die zijn we nu aan het maken voor de combinatie.’

Data en loyaliteitsprogramma
Volgens Boer kunnen Albert Heijn en de Belgische keten Delhaize bovendien veel profijt trekken van de digitale kennis overzee, ook instore. ‘De Amerikanen zijn heel sterk in het benutten van data en loyaliteitsprogramma’s. Daar kunnen we wereldwijd iets mee. Online is een wereldspel.’

Hanneke Faber
Ahold is de aanvoerder van de Twinkle100 en als enige Nederlandse onderneming genoteerd in de top 50 van ’s werelds grootste e-tailers volgens Deloitte. Hanneke Faber is de beoogde chief e-commerce & innovation officer van Ahold Delhaize. Zij moet de innovatieve ambities vormgeven en aansturen.