Twinkle | Digital Commerce

ACM: ‘Zanox en Tradetracker nemen verantwoordelijkheid’

2017-11-11
180101

Opvallend bericht vanochtend van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De toezichthouder laat weten dat Zanox en TradeTracker hun verantwoordelijkheid nemen bij het tegengaan van spam. ‘Wij verwachten dat meer netwerken hun voorbeeld zullen volgen’, zegt bestuurder Anita Vegter.

Waar bedrijfsnamen door de ACM normaal gesproken in een negatieve context worden genoemd, krijgen Zanox en TradeTracker nu publiekelijk een klop op de schouder.

Specifieke toestemming
Uit het bericht op de site van de toezichthouder: ’De affiliatenetwerken Zanox en TradeTracker hebben maatregelen genomen om spam te voorkomen. De netwerken eisen van adverteerders en publishers dat zij beschikken over specifieke toestemming van de consumenten die zij willen benaderen voor het toezenden van reclame e-mails en controleren daarop. Indien dit niet het geval is, mogen er geen mailings verstuurd worden via de platforms en kan dit uiteindelijk tot uitsluiting van het netwerk leiden. De ondernemingen informeren adverteerders en publishers in hun netwerk actief over de regels.’

Boete Daisycon
De ACM geeft aan dat het optreden van de genoemde netwerken volgt op onderzoek en eerder optreden van de autoriteit. Eind 2013 kreeg Daisycon, een concurrent van Zanox en TradeTracker, een boete van 810.000 euro opgelegd voor ‘het op grote schaal versturen van spamberichten’, in verschillende rollen: netwerk, publisher en adverteerder.

Te pletter
Daisycon-baas Marko Dobroschelski zei later tegen Twinkle dat zijn bedrijf door de ACM ‘lukraak tegen de muur’ is gezet: ‘Het is de bedoeling dat de markt zich te pletter schrikt. Wij zijn de grootste partij, Barbertje moet hangen.’ Daisycon ging bij de rechter in beroep tegen de boete. De zaak loopt nog.

‘Duidelijk signaal’
In zijn bericht van vandaag schrijft de ACM dat ze met de Daisycon-boete ‘een duidelijk signaal’ heeft afgegeven over de verantwoordelijkheid van affiliatenetwerken bij e-mailmarketing. ‘De netwerken zijn met adverteerders en publishers medeverantwoordelijk voor het verzenden van de e-mailberichten. ACM onderzoekt op dit moment diverse andere affiliate etwerken.’