Branchevereniging DDMA is niet blij met de manier waarop de Opta commerciële partnermailings beoordeelt. Volgens de toezichthouder moet de ontvanger van zulke mailings per relatie toestemming verlenen. De DDMA vindt dat te ver gaan.
Dat zegt Jitty van Doodewaerd van de DDMA vanochtend tegen Webwereld. De compliance officer reageert op boetes van de Opta aan bedrijven en personen die partnermailings uitstuurden. De geadresseerden hadden toestemming gegeven om mails van ‘partners’ of ‘relaties’ van deze bedrijven en personen te ontvangen.
Specificatie
De Opta vindt dat de toestemming nader gespecificeerd zou moeten worden; ontvangers van partnermailings zouden vooraf moeten weten van wie ze zulke mails zouden kunnen krijgen en waarover ze zouden gaan. ‘Zoals wij nu begrijpen wil Opta dat een consumenten kan aanvinken per relatie of hij daarover e-mailinformatie wil ontvangen. Dat gaat ons te ver’, aldus van Doodewaerd tegen Webwereld.
Bodem onder businessmodel
Volgens Van Dodewaerd kan de strikte houding van de Opta de doodsteek betekenen voor leadgeneratie, waarbij persoonlijke gegevens worden binnengehaald van inschrijvers van nieuwsbrieven. Van Dodewaerd: ‘Als voor elke geïnteresseerde commerciële partij die het bestand wil gebruiken voor e-mailmarketing opnieuw toestemming moet worden gevraagd aan mensen die zich wel al ingeschreven hebben voor e-mails van relaties, slaat dat de bodem weg onder het businessmodel.’
De DDMA zou graag zien dat de rechter zich uitspreekt over de kwestie, maar zo’n zaak zou dan moeten worden aangespannen door een van de beboete bedrijven. Of die van zins zijn naar de rechter te stappen is onbekend.
Code verspreiding reclame via e-mail
Samen met Thuiswinkel.org nam de DDMA dit jaar het initiatief tot het opstellen van een nieuwe code voor commerciële e-mailverzending. VNO-NCW en MKB Nederland en IAB Nederland verleenden steun aan deze vorm van zelfregulering. De ‘Code verspreiding reclame via e-mail’, die op 1 januari van kracht wordt, verplicht zogenoemde bestandseigenaren om op de plek waar het e-mailadres wordt gevraagd expliciet goedkeuring te vragen voor gebruik voor reclamedoeleinden. ‘Het volstaat niet om deze toestemming te laten verlenen via een akkoord met de algemene voorwaarden of het privacy statement. De praktijk wijst uit dat mensen die niet of nauwelijks lezen’, zei Van Dodewaerd daarover in september tegen Twinkle. Volgens haar gaat de code hiermee verder dan de wet, maar dit toestemmingsvereiste gaat de Opta dus nog niet ver genoeg.
"De doodsteek voor leadgeneratie"?!
Dat lijkt me niet helemaal juist. Het mag misschien de doodsteek zijn voor de commerciële enquêtes, maar dat is niet de enige manier voor leadgeneratie.
Organisaties moeten nu weer op zoek naar manieren om kwalitatief goede leads te genereren. Dat lijkt me voor iedereen beter.
De leads weten tenminste dat ze ergens op gereageerd hebben, callcenters boeken betere resultaten, organisaties betalen in eerste instantie een wat hogere leadvergoeding maar de ROI zal uiteindelijk vele malen hoger liggen.
Ik zie niet in waarom dit een doodsteek zou zijn voor leadgeneratie. Het is juist een positieve ontwikkeling.
Welbeschouwd is het enige verschil tussen het gebruik van co-reg leads en het 'echte spammen' één kort regeltje in een doorgaans goed verstopt document.
Ik ben het volkomen eens met @Andre
Wil je de kwaliteit verhogen, moet je strengere regels stellen aan co-registratie. Resultaat, meer relevante leads en minder irritatie bij de ontvanger.
Goede ontwikkeling, in lijn met de recente regelgeving inzake cookies & (online) privacy.
Het is een beetje vervelend als je na 1 keer een formulier ingevuld te hebben ineens merkt dat half nederland jou probeert te bellen of te spammen. In dit geval, denk ik een goede zaak!
Iedere ontwikkeling om spam tegen te gaan is een goede!
@Silvia,
Briljante grap om zo'n reactie te geven én je site te spammen in 1 bericht!
Jeroen.