Twinkle | Digital Commerce

Boete van 810.000 euro voor Daisycon

2017-11-11
298127

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Daisycon beboet voor betrokkenheid bij ‘het op grote schaal versturen van spamberichten’, aldus de waakond op zijn website. De boete is met 810.000 euro niet mals. Daisycon heeft al bezwaar aangetekend.

Volgens de ACM was Daisycon als affiliatenetwerk betrokken bij de verzending van in totaal ruim twee miljard ongevraagde commerciële e-mailberichten, zonder dat de toestemming van ontvangers daarvoor is aangetoond. De ontvangers konden zich bovendien ‘niet effectief afmelden’ voor de commerciële e-mails.‘Daisycon speelde bij het versturen van de spam als affiliatenetwerk een centrale rol’, aldus de waakhond.

Eigen verantwoordelijkheid
‘Met dit boetebesluit geven we een belangrijk signaal af', verklaart ACM-bestuurster Anita Vegter. 'Adverteerders, publishers en affiliatenetwerken hebben elk een eigen verantwoordelijkheid om aan de spamwetgeving te voldoen. Spam is verboden omdat dit het vertrouwen van consumenten in elektronische communicatie beschadigt en voor ergernis en onnodige kosten zorgt. Daarom treden wij hiertegen op.’

'Boete boven overleg'
Behalve Daisycon B.V. zijn ook twee leidinggevenden aansprakelijk gesteld voor een deel van de overtreding, rapporteert de ACM. Het affiliatenetwerk zelf heeft een verklaring op zijn website geplaatst onder de kop 'ACM verkiest boete boven overleg'. Uit het statement: 'Daisycon is van mening dat het in beweging brengen van de markt om gehoor te geven aan nieuwe beleidslijnen, niet moet plaatsvinden middels het opleggen van een boete, maar moet gebeuren in overleg met alle betrokken marktpartijen.'

Toestemming
In een update van zojuist schrijft Daisycon onder de verklaring: 'Ter verduidelijking van de discussie willen we graag benadrukken dat de ACM een puur formeel standpunt heeft ingenomen dat de nieuwsbrieven die door de bij ons aangesloten publishers zijn verzonden als spam zijn aangemerkt. Dit enkel om de reden dat wij als affiliatenetwerk niet zelfstandig de toestemming van de consument aan de publishers of adverteerders, konden aantonen. Of de toestemming van de consument op een juiste manier aan de publisher of adverteerder aanwezig was, is door de ACM niet getoetst.'