Twinkle | Digital Commerce

Dobroschelski: ‘Daisycon lukraak tegen de muur gezet’

2017-05-27
180101

Daisycon heeft een boete van 810.000 euro gekregen van de ACM. ‘Het is de bedoeling dat de markt zich te pletter schrikt’, reageert ceo Marko Dobroschelski tegen Twinkle. ‘Wij zijn de grootste partij, Barbertje moet hangen.’


Daisycon kreeg de boete voor ‘het op grote schaal versturen van spamberichten’, aldus de ACM vanmiddag. Daar is volgens Dobroschelski een hoop op af te dingen: ‘Het gaat allereerst om commerciële boodschappen, niet om spam. Mensen associëren dat woord meteen met Nigeriaanse oplichters en zo, dat beeld plakt nu aan Daisycon. We hebben de ACM gevraagd niet tot publicatie over te gaan, maar daaraan hebben ze geen gehoor gegeven.’

Verzendbegrip
De ACM stelt dat Daisycon een centrale rol zou hebben gespeeld in de verzending van ruim 2 miljard ongevraagde commerciële e-mailberichten, waarvan ontvangers zich niet konden afmelden. Dobroschelski: ‘De ACM heeft opeens gekozen voor een zeer rigide interpretatie van het verzendbegrip. Niet alleen de zogenoemde bestandeigenaren, publishers dus, maar ook de verzendbedrijven en de netwerken worden als betrokkenen en daarmee verantwoordelijken gezien. Wij zijn als eerste lukraak tegen de muur gezet.’

Bergen data
‘Wij moeten dus kunnen aantonen dat alle ontvangers van e-mails met een meetlink van ons, toestemming hebben gegeven voor ontvangst', schetst Dobroschelski. 'Dat kunnen we niet. Het zou betekenen dat er bergen data over en weer zouden moeten worden gestuurd en de vraag is maar zeer of dat nou allemaal zou wenselijk is. Het is ook absoluut niet de praktijk om van die lijsten bij te houden. En als we de toestemming niet kunnen bewijzen, dan kunnen we ook niet aantonen dat het afmelden goed geregeld is, delict twee. Dat wil allemaal nog zeker niet zeggen dat het niet goed geregeld is, laat staan dat het allemaal om regelrechte spam gaat.’

Boete boven overleg
Volgens Dobroschelski heeft de ACM een ‘rare methode’ gekozen om de markt in beweging te brengen: ‘Ze verkiezen een boete boven overleg, voor het schokeffect, en ze beginnen met het grootste affiliatenetwerk. Je zou kunnen zeggen dat ze een proefproces bij de rechter ontlokken om die restrictieve interpretatie te toetsen. Maar ik vind dat zo’n autoriteit de markt niet moet knevelen.

Cookiewet
Dobroschelski trekt de vergelijking met de soap rond de zogenoemde ‘cookiewet’ in Nederland: ‘Ook daarbij zag je dat Nederland het strengste jongetje van de Europese klas was, met een medicijn dat erger was dan de kwaal. Als Daisycon streven we nou juist altijd naar kwaliteitsverbetering. We zijn een van de oprichters van het Platform Affiliate Netwerken (PAN) en we voeren regelmatig gesprekken met de ACM. Laat ze de echte spam nou aanpakken.’