Het bekende Britse online supermarktbedrijf Ocado heeft zijn boekjaar afgesloten met een omzet van ruim 1,2 miljard pond, 17,3 procent meer dan het boekjaar ervoor. Het gemiddelde bonbedrag daalde, omdat Ocado zijn prijsniveau met de markt mee naar beneden bijstelde.
Dat laat het bedrijf vandaag weten. Hoewel Ocado ooit veel groei verwachtte van dienstverlening voor derde partijen – het bedrijf runt bijvoorbeeld de webhandel van supermarktketen Morrisons – komt het leeuwendeel van de omzet nog altijd uit de eigen online verkoopactiviteiten (ruim 1,1 miljard pond, zie hieronder). Behalve Ocado.com houdt de pure player ook online dierenwinkel Fetch.co.uk en online keukenwinkel Sizzle.co.uk in de lucht.
Winst?
E-commerce pionier Ocado, opgericht in 2000, presenteert begin februari een gedetailleerder jaarcijferrapport. Dan wordt ook duidelijk of het bedrijf erin is geslaagd om opnieuw zwarte cijfers te schrijven. In het voorgaande boekjaar lukte dat voor het eerst.
Uitdagende marktomstandigheden
In een korte verklaring geeft medeoprichter en ceo Tim Steiner vast aan dat de marktomstandigheden ‘challenging’ zijn en blijven. Hij spreekt desondanks de verwachting uit dat Ocado sneller zal blijven groeien dan de Britse online boodschappenmarkt overall.
Lees ook: Britse supermarkten strijden om de online klant (Twinkle 6-2015)
De omzetten bij de retailers die zich op de online markt begeven nemen toe. Toch dienen ze een goede focus te houden door alle nieuwe initiatieven die ontwikkelt worden.
Zo is de maaltijdbox enorm in opkomst. Hellofresh is een aanbieder van deze boxen en de groei van het bedrijf is enorm. Jaarlijks worden de omzetten keer op keer verdubbeld.
Het is belangrijk dat de retailer zich dus blijft ontwikkelen!
Deze markt zal in 2016 nog een stuk harder gaan groeien naar verwachting.