Twinkle | Digital Commerce

Veel uitdokteren voor goede vindbaarheid

2017-05-27
180101
  • 3:56

Waar laten we steken vallen? Dat was de vraag waarmee Geboortepost.nl worstelde toen de vindbaarheid via Google de laatste jaren terugliep. ‘Begin eens met een fris mobielvriendelijk design’, luidde het eerste advies.
 
Tekst: Jaap van Sandijk

 
Na de oprichting van Geboortepost.nl in 2004 was de webwinkel prima te vinden via Google. Maar de laatste jaren ging het minder met de organic search - de natuurlijke, niet-betaalde vindbaarheid. ‘De tools die ons informeerden over vindbaarheid konden ons ook niet duidelijk maken waaraan dat lag’, vertelt directeur Maurice Krabbenborg. Hij vroeg adviesbureau Seo Effect van Keesjan Deelstra daarom zijn site onder de loep te nemen. Meteen bij het kennismakingsgesprek, begin oktober 2014, opperde Deelstra om te beginnen met het uiterlijk van de webwinkel. Krabbenborg: ‘Dat was niet geschikt voor mobiel en tablet. Omdat het verkeer daarvandaan enorm toeneemt en de site zich niet automatisch aanpaste aan de beeldschermgrootte van deze apparaten, haakten veel bezoekers meteen af. Dat wordt door Google negatief beoordeeld, waardoor je daalt in de ranking.’

Zoekwoordenonderzoek
Mede omdat Google had aangekondigd per 21 april 2015 de mobiele prestaties officieel mee te nemen in de ranking, besloten Krabbenborg en Deelstra om nog voor die datum een vernieuwde, responsive en adaptive site te lanceren. Maar daarmee was het vindbaarheidsprobleem nog niet opgelost. Daarvoor moest de hele site onder het mes, op basis van het eind oktober 2014 afgeronde onderzoek van Seo Effect. De operatie begon met een zoekwoordenonderzoek. Deelstra: ‘Daarin kijken we met behulp van onze tool naar zowel de top-20 zoekwoorden als de long tail woorden, die minder vaak worden gebruikt. We kijken dan per woord waar de hiccups zitten. Dat zoekwoordenonderzoek is de basis voor zowel de content- als de technische analyse van de site. De content-analyse heeft twee onderdelen: hoe ziet de hiërarchie van de site er uit, en hoe is de inhoud van elke pagina geschreven. Bij de technische analyse draait het om de vraag hoe de informatie bij Google terechtkomt. Dan moet je denken aan zaken als metatags en hoe Google daarmee omgaat.’

Categorieën
Voordeel voor Deelstra was dat hij voorafgaand aan het verbetertraject ook meewerkte aan het ontwerp van de nieuwe site. ‘Hierdoor konden we alle voor seo belangrijke zaken laten meewegen in de architectuur. Geboortepost.nl heeft een enorm assortiment aan losse kaartjes. Maar hoe orden je die en hoe maak je die goed vindbaar? Grote uitdaging daarbij is dat je vanuit templates moet denken om categorieën te voeden. En je moet in de hoofden van de zoekers kruipen om aan te sluiten op de vraag. Je moet er in elk geval voor zorgen dat de teksten goed aansluiten op zoekwoorden. Omdat er veel wordt gezocht op “goedkope geboortekaartjes” hebben we een pagina gemaakt met precies die benaming en content daarover.’

Simpel, zou je zeggen. Maar zo eenvoudig is het niet, waarschuwt Deelstra. ‘Soms lijkt het theoretisch heel logisch dat bepaalde zoekwoorden scoren op bepaalde pagina’s, maar dan blijkt dat helemaal niet waar. Dat moet je allemaal goed uitdokteren. Algoritmen wisselen voortdurend en daarom moet je blijven monitoren. Gelukkig kunnen we met onze tool, zowel desktop als mobiel, lokaal rankings meten. Zo kun je zien of de site voor zoekers op een desktop uit Maastricht anders rankt dan voor een mobiele zoeker uit Groningen.’

De eerste resultaten zien er goed uit, zegt Maurice Krabbenborg. ‘We worden nu beter gevonden, al gebeurt zoiets natuurlijk niet van vandaag op morgen. Je moet het vergelijken met een olietanker die weer op koers raakt. Sinds onze nieuwe site live ging, op 20 april dit jaar, stijgen al onze top-20 zoekwoorden weer. Steeds meer woorden staan in de top-5. Met “goedkope geboortekaartjes” staan we in elk geval nummer twee in de ranking. Nog niet goed genoeg dus, maar wel mooi.’

Hondsdol
Terugkijkend noemt Krabbenborg twee dingen die hem echt verbaasd hebben. ‘Er zijn zó veel webbrowser-versies die zich op verschillende apparaten op verschillende besturingssystemen anders gedragen waarmee je rekening moet houden. Het is echt niet meer alleen Internet Explorer, die tijd is voorbij. Ik kan me voorstellen dat je als programmeur hondsdol wordt van al die Firefoxen, Safari’s en wat al niet meer. Het was voor ons in elk geval een flinke hobbel bij het online brengen van allerlei functionaliteiten. De enige oplossing hiervoor? Testen, testen, testen.’ Ook het hoge percentage mobiele bezoekers aan Geboortepost.nl verbaasde de directeur. ‘80 procent! Aanvankelijk gingen wij ervan uit dat mobiele bezoekers zich alleen oriënteren, om daarna op laptop of pc een eigen kaartje te ontwerpen. Totdat we zagen dat best veel bezoekers op hun smartphone zo’n ontwerp maakten. Omdat er ook klanten zijn die dit liever niet doen maar toch mobiel willen shoppen, hebben we een wizard ontwikkeld waarmee zij op invulschermpjes hun gegevens kunnen achterlaten. Op basis van de wens van de klant ontwerpen wij dan binnen twee uur het kaartje voor hem.’

____________________

Over Geboortepost.nl
Geboortepost.nl is onderdeel van Kaartjeposten.nl, waarvan Maurice Krabbenborg oprichter en directeur/eigenaar is. Hieronder vallen ook de sites trouwpost.nl, kerstkaartensturen.nl en diverse kaartensites in Duitsland. Het bedrijf werd opgericht in 2004 en telt vijf medewerkers.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2015.