Twinkle | Digital Commerce

Macintosh: groei zit in online fashion verkoop België

2017-11-08
180101
  • 1:10

Macintosh zag zijn online omzet in het derde kwartaal van dit jaar vooral bij onze zuiderburen toenemen. In de afgelopen drie maanden boekte de holding daar 34,4 procent digitale omzetgroei, in Nederland steeg de online opbrengst met 'slechts' 5,8 procent.

De online omzet was het enige lichtpuntje voor Macintosh in de zomermaanden (pdf). De opbrengst uit de fysieke winkels daalde met 7,3 procent in Nederland en 4,5 procent in België. Uiteindelijk kwam de totaalomzet uit op 108,4 miljoen euro, een daling van 4,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Fashion UK verkocht
Macintosh verkocht deze week zijn Fashion UK-afdeling (Brantano UK en Jones Bootmaker) voor (netto) 17 miljoen euro. Dit bedrag ‘lag aan de onderkant van de verwachtingen en wordt gebruikt voor schuldaflossing’, zo laat de holding van ketens als Dolcis, Manfield en Invito weten. De verkoop resulteerde in een boekverlies van 53 miljoen euro.

Nieuw winkelconcept
Macintosh, de nummer 45 van de Twinkle100, wil de komende tijd ook Kwantum afstoten om zich volledig te richten op Fashion Benelux. Om ook de fysieke winkels weer gezond te krijgen, bouwde het bedrijf al twaalf Manfield-winkels en twee Brantano-filialen om volgens een nieuw concept. Deze vestigingen brachten volgens de holding het afgelopen kwartaal meer op dan de ‘oude’ winkels.