Twinkle | Digital Commerce

De killer app van dit decennium: WeChat

2017-10-05
180101

Soms heb je dat gevoel. Dat je weet dat er iets onomkeerbaars aan de hand is. Op de Chinareis van ShoppingTomorrow krijg ik dat gevoel weer, bij WeChat van Tencent. Het combineert het beste van Whatsapp, Twitter en Facebook. Maar de betaalfunctie maakt de app uniek.

Ik herinner me dat gevoel bij onze eerste Shopping2020-reis in 2013 naar Silicon Valley. De dynamiek, de intensiteit en de innovatiekracht van de grote Amerikaanse tech titans (Apple, eBay, Google, Facebook) waren overweldigend. Mijn eerste bezoek aan Hangzhou in 2014 en specifiek aan Alibaba gaf ditzelfde gevoel: een gevoel van de overweldigende kracht en impact van een dominante marktpartij die de wereld gaat veranderen. Op de Chinareis van ShoppingTomorrow krijg ik dat gevoel weer, met WeChat van Tencent.

Ik blogde eerder over Tencent, de beursgenoteerde moedermaatschappij van WeChat. Tencent is opgericht in Shenzen in 1998: Het lanceerde in 1999 instant messenger QQ. Met 843 miljoen actieve gebruikers is QQ het grootste sms-platform. Er werken vijfentwintigduizend mensen bij Tencent, met een gemiddelde leeftijd van 27 jaar. In 2011 werd WeChat gelanceerd. Ik durf WeChat nu al dé killer applicatie van het tweede decennium van deze eeuw te noemen.

Chinezen zijn verslaafd aan WeChat
Meer dan 600 miljoen Chinezen met een recente 3G of 4G smartphone besteden dagelijks zo’n drie uur aan WeChat. Naar verluidt kijken gebruikers van WeChat - als ze niet slapen - iedere vijf minuten even op de app. Veel Chinezen hebben ook meer dan één account. Maar ook hier zien we langzaam een digitale versmelting van privé en zakelijk. QQ instant messenger wordt daarentegen steeds minder gebruikt. Velen gebruiken QQ nog maar een paar keer per maand en dan met name voor het opslaan en bijhouden enkele foto’s.

Al honderd miljoen Chinezen gebruiken WeChat buiten China. WeChat richt zich met ondersteuning van 70 talen op Chinezen die in het buitenland wonen, maar via China zijn verbonden met een bankaccount. In China is WeChat nu al verantwoordelijk voor 70 procent van alle tijd die in apps wordt besteed!

WeChat heeft op alles een antwoord
WeChat combineert het beste van Whatsapp, Twitter en Facebook. Maar de betaalfunctie op WeChat is wat de mobiele applicatie uniek maakt. Daarnaast kunnen Chinese consumenten via een willekeurig openingsscherm in WeChat oproepen:

  • Moments om dierbare momenten via foto’s of video’s met elkaar te delen: niet alleen met teksten in je beeldscherm, zoals met WhatsApp, maar ook met video’s, die direct afspelen.
  • People Nearby laat zien wie er in je directe omgeving op dat moment op WeChat zit.
  • Uiteraard kun je ook gewoon Games spelen. Via de Shake-optie kun je kijken wie, waar dan ook, op WeChat zit om tegen te spelen. Je activeert de Shake-optie door – jawel – je telefoon snel op en neer te bewegen.
  • Via Scan QR Code kun je gemakkelijk elkaars visitekaartjes scannen. We hebben het tijdens deze ShoppingTomorrow-reis veelvuldig gedaan, elkaar als contacten toegevoegd op WeChat. Maar bovenal wordt Scan QR Code gebruikt bij het betalen, zowel online als offline.

Betalen is de belangrijkste toepassing van WeChat. De optie maakt hét grote onderscheid met WhatsApp (van Facebook). WeChat Pay maakt gebruikt van Tenpay. Dit is de online betaaloplossing van moederbedrijf Tencent.

Hieronder enkele voorbeelden van betaalfuncties waarmee WeChat het Chinese (e)commerce landschap in rap tempo verandert:

  • Utilities: het scannen en betalen van je energie- en waterrekening via WeChat
  • Transfer: het met één klik overmaken van geld naar je vrienden, zodat die hun taxi of de rekening in een restaurant kunnen betalen
  • Go Dutch: het splitsen en direct betalen van een rekening, bijvoorbeeld in een restaurant.
  • Hongbao oftewel ‘Lucky Money’: het sturen van een rood envelopje met geld zoals je dat op een verjaardag of bruiloft doet (Hongbao betekent letterlijk ‘rode zak’). Een andere populaire versie van Hongbao is het rondsturen van een envelop geld om samen een spelletje te spelen (vergeet niet dat Tencent ooit groot is geworden door gaming). Vrienden die je uitnodigt kunnen je envelopje dan openen en het spel meespelen.

Uiteraard kun je via WeChat ook gewone rekeningen betalen, een bioscoopkaartje kopen of een vliegtuigticket bestellen en afrekenen. DiDi Taxi, de Chinese variant van Uber, kent inmiddels honderd miljoen gebruikers. WeChat payment faciliteert al 60 procent van alle betalingen.

WeChat faciliteert omnichannel retail
WeChat faciliteert ook het betalen in een omnichannel-setting, zoals we eerder deze week zagen bij een bezoek aan Metro in Shanghai. Bij een van de twee pilot vestigingen van het Duitse Metro Cash & Carry zagen we de Shake-functie in de praktijk: jonge bezoekers gingen via Shake op zoek naar coupons en promotionele acties van de supermarkt.

De coupons en discounts worden worden opgeroepen via iBeacons. In een ‘card pack’ op je telefoon kun je al je coupons en promoties opsparen, met een directe link naar de verkoper (de webwinkel in WeChat). Overigens werkt de Shake-functie ook thuis voor de tv. Rond het acht uur journaal zijn jonge Chinezen massaal op zoek naar een (kortings-)actie, die met het scannen van een QR-code binnen te halen is.

Veel Chinezen maken gebruik van WeChat in winkels en supermarkten: de caissière scant de barcode of QR-code op je smartphone, waarmee de betaling van de boodschappenkar is gerealiseerd. Uiteraard heeft de supermarkt hiervoor de WeChat API in zijn software geïnstalleerd. Winkels betalen een vast bedrag per transactie, dat lager is dan bij betalingen via de traditionele nationale bank China Union.

Ook online klantenservice wordt via WeChat afgehandeld. Winkels en bedrijven hebben corporate accounts, waarmee via een menu live gechat kan worden met een online agent.

Wanneer krijgen we WeChat in Europa?
De grote vraag die bij de ShoppingTomorrow-delegatie leefde is wanneer WeChat naar Europa komt. Er wordt gesproken van een aanstaande pilot in Italië. De vertegenwoordigers van Tencent en WeChat lieten het in het midden. Zij spraken van het uitrollen van WeChat in Zuidoost-Azië, waarna de Verenigde Staten en Europa zullen volgen.

Tencent richt zich met WeChat op de B2C markt
In de machtsstrijd tussen Tencent en Alibaba lijkt het dat Tencent met WeChat nóg meer dan Alibaba zich op de 1-op-1 b2c- markt richt. Volgens onze spreker van Alibaba zal dit beperkt blijven tot social media, maar in de praktijk lijkt dit toch anders uit te pakken: met zeshonderd miljoen actieve gebruikers die gemiddeld drie uur per dag op WeChat zitten, lijkt de app de digitale Chinese wereld te overdonderen. En waar WhatsApp op dit moment vooral aan bedrijven geld wil verdienen, lijkt Tencent met WeChat zich te concentreren op het 1-op-1 contact in de consumentenmarkt. En met 1,3 miljard Chinezen lijkt dat lang geen slecht idee.

Lees ook: E-commerce in China: op bezoek bij Xiu.com en Dx.com (2 september 2015)
 
NB: Wijnand Jongen schreef nog twee blogs over de Chinareis van ShoppingTomorrow: U vindt ze via onderstaande links.