Twinkle | Digital Commerce

Albert Heijn Online en Bol.com groeien samen met 30 procent

2017-05-27
180101
  • 1:31

Ahold zag de inkomsten uit zijn online activiteiten in Nederland het afgelopen kwartaal met 30 procent stijgen. Het gaat om de omzet uit Bol.com en Albert Heijn Online gezamenlijk. Bol.com groeide in België met 75 procent.

Daarmee is de Vlaamse markt nog steeds een sterke groeipijler van Bol.com, ondanks dat de omzetstijging daar kleiner is dan in het tweede kwartaal van 2014 (+ 110 procent). Moeder Ahold communiceert (pdf) verder geen cijfers over de Nederlandse markt.

In ons land én België gezamenlijk zag Bol.com het aantal transacties met 25 procent stijgen. ‘Ook zien we een sterke stijging van de gemiddelde orderwaarde’, zo staat in het Ahold-rapport. De omzet steeg daardoor met meer dan 30 procent.

België en Plaza
In dezelfde periode vorig jaar had Bol.com zijn inkomstengroei vooral te danken aan België en de Plaza-partners. De Plaza-verkopen lagen in het tweede kwartaal van 2014 zo’n 121 procent hoger dan in 2013. Destijds hadden de zakelijke verkooppartners een aandeel van 16 procent in de totale opbrengst van de pure player. Hoeveel dit nu is, is niet bekend.

Voordeel van Delhaize
Ahold fuseert medio 2016 met het Belgische Delhaize. De samenvoeging biedt veel kansen voor Bol.com. De pure player kan zijn afhaalnetwerk in Vlaanderen flink uitbreiden door mee te liften op de 600 afhaalpunten van de Belgische grootgrutter. Dit zijn niet alleen supermarkten, maar ook winkels van partners. Bol.com kan bijvoorbeeld zijn onlangs geïntroduceerde dienst Vandaag Nog hieraan verbinden.

Ahold’s resultaten
Ahold noteerde in het afgelopen kwartaal een totaalomzet (offline plus online) van 8,69 miljard euro, een stijging van 17,1 procent. Daarmee kwamen de halfjaarcijfers op 19,98 miljard euro (+15,9 procent). De overall omzet van de Nederlandse markt steeg in het tweede kwartaal met 6,8 procent naar 2,89 miljard euro.