Twinkle | Digital Commerce

7 tips voor filters op uw e-commerce site

2017-11-09
13156
  • 1:52

Filternavigatie helpt bezoekers eenvoudig te vinden wat ze zoeken. Filters verbeteren de winkelervaring en leveren online verkopers zodoende extra verkopen op. Op PracticalEcommerce deelt Armando Roggio zeven tips voor goede filternavigatie, inclusief voorbeelden.

1. Bied filters voor alles wat producten kan onderscheiden
Als u producten verkoopt met bijvoorbeeld verschillende maten, kleuren, stijlen en prijzen en van verschillende merken, laat shoppers dan selecteren op al die verschillende aspecten. Online t-shirt verkoper Threadless biedt een voorbeeld:


2. Bied thematische filters
Naast productspecifieke kunt u thematische filters bieden. Bij Design by Humans, ook een t-shirt verkoper, kunnen shoppers bijvoorbeeld filteren op ‘trending’. Ook kunnen ze de nieuwste of best verkochte items naar voren halen.

Elders op de productcategoriepagina biedt Design by Humans de optie om te filteren op bijvoorbeeld ‘one color only’ of het subjectievere ‘femme fatale’.


3. Laat zien hoeveel producten er horen bij een bepaalde selectie
Als shoppers tijdig zien dat ze na een bepaalde selectie nog steeds heel veel of juist te weinig productopties overhouden, zullen ze misschien een ander filter kiezen. Dat voorkomt teleurstellingen. Jinx, weer een andere verkoper van t-shirts, maakt daar bijvoorbeeld gebruik van:



Roggio wijst op het belang van het up-to-date houden van filters. Webwinkeliers doen er verstandig aan filterpopties te verwijderen als ze zouden leiden tot 0 resultaten.

4. Bied ruimte voor meerdere selecties binnen één filter
Geef webshoppers de mogelijkheid om bijvoorbeeld op twee maten of twee prijscategorieën tegelijk te zoeken. Baat het niet dan schaadt het zeker niet. Roggio geeft een vierde t-shirt verkoper, BustedTees, als voorbeeld:

5. Toon toegepaste filters in één oogopslag
Het is raadzaam om shoppers duidelijk te laten zien welke filters ze hebben aangezet. Jinx doet dat bijvoorbeeld in een blokje boven de filternavigatieopties, door Roggio aangeduid als een applied filters control group.

6. Maak filters geschikt voor mobiele apparaten
Ook op mobiele apparaten, bij steeds meer webwinkels goed voor de helft van het verkeer, moeten shoppers makkelijk selecties kunnen maken. Jinx heeft zijn ‘controlegroep’ bijvoorbeeld goed vertaald naar mobiel volgens Roggio. Gebruikers kunnen eenvoudig een filter toevoegen.

7. Vermijd duplicate content
Voorkom dat u met al die filteropties pagina’s creëert met dezelfde content. Dat is goed te doen volgens Roggio, zeker met de specifieke adviezen van Google Webmaster Tools.

Bron: Practicalecommerce.com