De Europese b2c e-commerce markt groeide in 2014 met ruim 14 procent tot 423,8 miljard euro omzet. Daarmee is ons continent mondiaal gezien de tweede e-commerce markt, achter Azië. De online b2c-verkoop binnen de Europese Unie maakte een soortgelijke groei door tot een opbrengst van 368.7 miljard euro.
Dit staat in het European B2C E-commerce Report 2015 van Ecommerce Europe, in samenwerking met nationale belangenverenigingen en GfK. Het rapport wordt mede mogelijk gemaakt door GlobalCollect | Ingenico.
UK blijft het grootste
Groot-Brittannië is - net als in 2013 - het grootste b2c e-commerce land van Europa. Met een omzet van 127,1 miljard euro (stijging van 14,7 procent) heeft dit land een aandeel van ongeveer 30 procent in de totale Europese opbrengst in 2014. Duitsland (71,2 miljard euro, +12,3 procent) en Frankrijk (56,8 miljard euro, +11,2 procent) bezetten respectievelijk de tweede en derde plek.
West-Europa leidt
West-Europa zorgt voor de meeste inkomsten in de Europese b2c e-commerce markt. De regio neemt met 208,1 miljard euro de helft van de totale omzet voor zijn rekening. Centraal Europa is met 106,5 miljard euro (+25 procent) goed voor een tweede plek, maar geldt samen met Oost-Europa (+25,4 procent) wel als de sterkst groeiende e-commerce regio van ons continent. In Oost-Europa timmert Rusland hard aan de weg om tot de grootste e-commerce landen te behoren. Momenteel bezet het land de vierde positie in de lijst van Europese e-commerce markten.
Verwachting
Ecommerce Europe voorspelt dat de Europese b2c e-commerce markt in 2015 opnieuw een dubbelcijferige groei doormaakt. De omzet komt dankzij een stijging van 12,5 procent uit op 477 miljard euro.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Europese e-commerce omzet vorig jaar met 14 procent gestegen’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.