Bijna een half miljoen Amerikanen hebben zich aangemeld voor het testprogramma van Jet.com, dat eind deze maand van start gaat. Veertienhonderd retailers zullen gaan verkopen via de groothandel met revolutionaire aspiraties. Volgens Jet.com zijn er zevenhonderd afgewezen.
Dat laat chief revenue officer Scott Hilton weten aan Internet Retailer.
Jet.com weet de ogen op zich gericht, omdat het een nieuw model voor de e-commerce markt introduceert. Bedenker Marc Lore gaat onder andere op prijs concurreren met Amazon, waaraan hij Quidsi (het bedrijf achter Diapers.com en andere webshops) voor 540 miljoen dollar verkocht.
Abonneegelden
Voor 50 dollar per jaar krijgen klanten toegang tot Jet.com. In ruil voor het entreegeld stelt de groothandel prijzen in het vooruitzicht die 10 tot 15 procent lager liggen dan elders online. Klanten kunnen de hoogte van kortingen deels zelf bepalen, door bestellingen te combineren, de verzender extra levertijd te gunnen, met een debetcard te betalen of hun recht van retour op te geven. Lore heeft laten weten alleen te willen verdienen aan de abonneegelden, niet aan marge op productverkopen.
Marktplaats
Jet.com’s verdienmodel heeft veel weg van dat van Costco, één van Amerika´s grootste winkelketens. Ook dat bedrijf koppelt een betaald abonnement (momenteel 55 dollar per jaar in de VS) aan lage prijzen. Maar anders dan Costco zal Jet.com gaan fungeren als een marktplaats, waarop andere partijen hun goederen kunnen slijten. Volgens Hilton hebben zich al meer dan tweeduizend retailers gemeld bij Jet.com, waarvan een derde is afgewezen. ‘We proberen zeer selectief te zijn bij het toelaten van partijen tot ons platform. ‘We zoeken naar retailers die mensen kunnen vertrouwen, die mogen verkopen wat ze verkopen en die verzenden wanneer ze zeggen te verzenden.’
Fulfilment
Jet.com houdt inmiddels meer dan tweehonderd mensen aan het werk. Orders worden in beginsel door retailpartners verzonden naar abonnees, maar Jet.com beschikt zelf ook over magazijnen in zowel het westen als oosten van de VS. De ruim 460.000 mensen die zich hebben opgegeven als ‘Jet Insider’ kunnen binnenkort gefaseerd (en zonder abonneegeld te hoeven betalen) beginnen met shoppen. In juni moet de brede introductie volgen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Revolutionaire webgroothandel verwelkomt honderdduizenden testers
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.