Nadat Amerikaanse verkopers eerder al werden toegelaten op het platform van Temu, is het sinds deze zomer de beurt aan verkopers uit Europese landen.
In januari van dit jaar kondigde het Chinese platform aan zijn marktplaats te gaan openen voor zowel Amerikaanse als Europese handelaren. Amerikaanse verkopers kunnen al sinds april van dit jaar op het platform terecht, sinds enkele weken kunnen bedrijven dichterbij huis zich aanmelden. Het gaat om bedrijven uit onder andere Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje het Verenigd Koninkrijk én Nederland, zo laat een medewerker van het bedrijf weten op LinkedIn.
Zoals eerder gemeld zullen zowel de Amerikaanse en Europese verkopers geen goederen naar magazijnen in China verzenden. De afhandeling van de orders moet vanuit hun eigen binnenlandse magazijnen worden gedaan, evenals verzending en retouren.
Deze beschrijving door de Temu medewerker is niet correct. Temu heeft (nog) geen echte marktplaats geopened. Wat ze wel hebben gedaan is in maart een zogenaamd 'semi-managed model' gelanceerd. Daarbij zorgen handelaren dat de spullen in een lokaal magazijn liggen en verkoopt Temu het voor hen, waarbij Temu ook de prijs bepaald. Het is dus geen traditioneel marktplaatsmodel. Overigens zijn momenteel vrijwel alle handelaren Chinese verkopers, geen lokale merken. Temu probeert die wel te werven. Een echte marktplaats wordt waarschijnlijk voor het einde van het jaar gelanceerd. Meer informatie: https://techbuzzchina.substack.com/p/temu-watch-1-how-is-the-semi-managed
Je reactie op Ed Sander: