Van de 50 grootste online retailers van Nederland zijn er 10 ‘niet mobielvriendelijk’, aldus Google. De sites zullen minder goed vindbaar worden in Google’s zoekresultaten op smartphones. De allergrootste spelers (bovenste 14) uit de Twinkle100 hebben hun mobiele zaken op orde.
Dat blijkt uit een inventarisatie van Twinkle. Vanaf vandaag neemt Google de mobile-friendliness mee als wegingsfactor voor de volgorde van zoekresultaten op smartphones. De update heeft volgens het bedrijf een ‘significante’ invloed op de vindbaarheid van bedrijven, al moet de toekomst uitwijzen hoe groot de impact precies is.
Niet mobielvriendelijk
Google ontwikkelde een tool om te testen of websites mobielvriendelijk zijn. See Tickets (nummer 15) en Blokker (17e) zijn de hoogst genoteerde online retailers in de Twinkle100 die niet positief uit de test komen met hun (hoofd)domeinen, al zijn er wel mobiele sites voor beschikbaar. Dat laatste geldt niet voor 123inkt.nl (23e), Alternate (26e), Paradigit (27e), 4Launch (34e), Wijnvoordeel (35e), Websend (37e), Azerty (45e) en Body & Fitshop (47e). Zij zijn niet alleen ‘niet mobielvriendelijk’ volgens Google, maar bieden ook geen geoptimaliseerde ervaring aan mobiele surfers.
We zijn gelukkig druk bezig met de ontwikkeling van ons nieuwe E-Commerce platform, deze zal responsive zijn. We houden de ontwikkelingen van Google natuurlijk goed in de gaten, dus ook deze wijziging hoort nu bij onze wekelijkse controle. We zijn erg benieuwd wat de impact zal zijn, maar gaan dat zoals vermeld natuurlijk niet afwachten.
Wij zijn druk bezig met onze nieuwe website. Deze is geheel responsive en zijn wij op het moment druk aan het testen. Deze nieuwe site zal binnen enkele weken online staan.