Twinkle | Digital Commerce

'Kruip in de huid van je gebruikers en ga surfen'

2017-05-27
180101
  • 2:37

Je krijgt niet vaak de kans voor een tweede eerste indruk. Dat geldt ook online, waar de beslissing om af te haken vaak al wordt gemaakt in de eerste seconden. ‘Persuasive design focust zich dan ook op de snelheid en eenvoud waarmee bezoekers kunnen navigeren op jouw website.'

Jeroen Tjepkema, oprichter van Measureworks, geeft een praktische presentatie tijdens de Multichannel Conference in Utrecht. Twinkle vroeg hem vast naar enkele inzichten.

Wat is de basis/essentie van persuasive design?
‘Persuasive design moeten we niet verwarren met persuasion technieken. De essentie van persuasive design is het verwijderen van complexiteit op jouw website. Vaak zijn we geneigd veel content op onze website te maken, vanuit de gedachte dat we dan alles kunnen bieden waar een klant naar zoekt.'

'Vaak zorgt deze overvloed aan content ervoor dat klanten gaan nadenken, twijfelen, waar ze moeten klikken om de door hun gewenste producten te vinden. Persuasive design focust zich dan ook op de snelheid en eenvoud waarmee bezoekers kunnen navigeren op jouw website. Hoe makkelijker de navigatie werkt, des te meer tijd klanten besteden aan het lezen van content en des te beter persuasion technieken werken.’

Mobile friendly design. Is dat per se responsive? Wat is jouw visie daarop?
Mobile friendly hoeft zeker niet per se responsive te zijn. Als je een ander publiek bedient met je mobiele website kan het soms de voorkeur hebben om een dedicated mobiele website te lanceren. Op het M-commerce Event van 5 februari jl. was The Sting bijvoorbeeld heel stellig over de inzet van een aparte mobiele website. In hun geval met succes voor de conversie.'

'Gelet op ontwikkelkosten en onderhoud van bijvoorbeeld de content geniet een responsive site de voorkeur. Ons advies is dan ook om een mobile friendly website op te zetten op basis van responsive design. Hiermee kun je snel dezelfde content aanbieden op elk device, met dezelfde uitstraling.’

Kun je aantal voorbeelden geven van webshops die het heel goed hebben begrepen?
‘Dit is een lastige vraag, omdat, tenzij Google het meldt, snelheid vaak niet meegenomen wordt in het design van een website. Als je heel kritisch kijkt zijn er dan ook weinig sites die een snelle, eenvoudige, site hebben. Enkele van mijn favorieten met een geslaagd design en navigatie zijn Suitsupply.nl, G-star.com en Porsche-shop.nl.’

Kun je een gouden tip geven (uit je presentatie) voor webwinkeleigenaren?
‘De belangrijkste tip die ik kan geven is: kruip in de huid van jouw gebruikers en ga surfen. En dan heb ik het niet alleen over hoe ze rondklikken op jouw eigen website, maar ook op die van jouw concurrenten en andere websites die veel bezocht worden.'

'Een uurtje surfen geeft je al vaak antwoord op de vragen: wat klikt lekker snel, waar haak je af of waar zou je vaker terug komen? Deze informatie is erg waardevol bij het designen van jouw eigen website of het uitvoeren van optimalisatie experimenten.’

Met welk gevoel verlaten de bezoekers jouw sessie?
‘Het doel van de presentatie is om de bezoekers op een andere manier naar hun eigen website te laten kijken. Van snelheid, tot navigatie en de presentatie van content.’
 
Jeroen Tjepkema is oprichter van Measureworks. Zijn presentatie vindt plaats op donderdag 23 april in de Jaarbeurs in Utrecht. Meer informatie over de Multichannel Conference vindt u hier.