Conversie-optimalisatie is een ingewikkeld vak. Er zijn meer manieren op het fout dan goed te doen. Tijdens de Multichannel Conference op 22 en 23 april in Utrechtse Jaarbeurs geeft Philine van de Bos van Traffic Builders kijkje in haar keuken en deelt ze de belangrijkste do's en don'ts wat betreft conversie-optimalisatie. Twinkle neemt vast een voorproefje.
Waarom moeten bezoekers naar jouw sessie komen?
‘Er zijn in Nederland vandaag de dag een hoop marketingbureaus en freelance consultants die de dienst ‘conversie-optimalisatie’ aanbieden. Bij Traffic Builders doen we dit ook, maar net een beetje anders. Wij geloven hier in kennisdeling. Kennisdeling met onze klanten, maar ook met iedereen die hierin geïnteresseerd in is. Tijdens onze inspirerende sessie geven we niet alleen een kijkje in de keuken, maar geven we je alles mee zodat je na de sessie direct zelf aan de slag kunt.'
En bijna nog belangrijker: tijdens onze sessie maak je kans op een gratis conversie-optimalisatie-review van je website!’
Testen, analyseren en dergelijke is heel belangrijk, maar kost het niet enorm veel tijd?
‘Testen en analyseren kost ontzettend veel tijd, absoluut. En daarbij vindt lang niet iedereen het leuk om uren lang naar grote hoeveelheden data te kijken en daar vervolgens een gevoel bij te krijgen. Maar er zijn sommige basisanalyses waarmee je al veel beter inzicht kunt krijgen in wat een bezoeker nou eigenlijk uitspookt op je website. En is het nou allemaal teveel om direct zelf mee aan de slag te gaan? De werkwijze van Traffic Builders gaat er juist vanuit dat we het conversie-optimalisatie traject samen met de klant aangaan. In de maanden van samenwerking zullen we de gehele werkwijze en bijbehorende learnings met de klant delen. Zo is na dit traject de klant volledig in staat om er hierna zelf mee aan de slag te gaan.’
Heb je één gouden tip voor de verhoging van je conversie?
‘Meten! En doe geen aannames zonder deze te onderzoeken. Geen bevestiging zoeken bij kennissen, maar echt onderzoek doen onder je websitebezoekers. En ontwerp niet zomaar een A/B-test zonder eerst een hypothese gemaakt te hebben. Zet deze test live (en hou bijvoorbeeld rekening met het feit dat bezoekers gemiddeld na drie weken hun cookies weggooien) en vergeet deze hypothese na afloop vooral niet te toetsen op significantie!’
Moeten webshophouders altijd sturen op conversie of zijn er ook andere kpi’s die belangrijk kunnen zijn?
Ja! Andere kpi’s zijn natuurlijk erg belangrijk, maar aan het einde van een traject wil jij (of het bedrijf) natuurlijk wel geld overhouden aan de conversie-optimalisatie investering. Zachte conversies zoals nieuwsbriefinschrijvingen moeten natuurlijk niet lijden onder eventuele testen, maar het is niet direct duidelijk welk bedrag deze inschrijvingen aan het einde van de maand opleveren. Daarom geven wij ook, voorafgaand aan een traject, juist altijd een gegarandeerde stijging van het conversiepercentage af aan een klant. Op deze manier is het dan ook direct duidelijk wat de investering uiteindelijk dan ook echt zal gaan opleveren. In de presentatie ga ik hier uitgebreid op in.’
Met welk gevoel verlaten de bezoekers jouw sessie?
‘Als bezoekers de sessie uitlopen hebben ze het gevoel direct aan de slag te willen gaan met hun eigen website. Wij zullen praktische tips meegeven waarmee het gemakkelijk is je eigen website of app direct kritisch te bekijken. En natuurlijk de daarbij behorende verbeteringen inzichtelijk te krijgen. Maar let op! Ga niet zomaar verbeteringen toepassen waarvan jij denkt dat die voor meer conversies zullen gaan zorgen. Soms zijn bezoekers ook al gewend aan een website en zal aanpassen alleen maar tot verwarring zorgen. Schakel daarom een bureau in of ga zelf aan de slag met het A/B-testen van je site!’
Philine van de Bos is webanalytics & conversion optimization consultant bij Traffic Builders. Haar presentatie vindt plaats op donderdag 23 april in de Jaarbeurs in Utrecht. Meer informatie over de Multichannel Conference vindt u hier.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Verhoog uw conversie door testen en meten'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.