Twinkle | Digital Commerce

In 3 stappen klaar voor Google’s mobiele update

2017-05-27
180101
  • 3:49

Vanaf 21 april gaat u bezoekers uit Google verliezen als u geen mobiele website heeft of als uw (mobiele) website niet mobile-friendly is. De zoekmachine gaat dan voorrang geven aan websites die mobile-friendly zijn. Wat betekent dit concreet?

Google: ‘U verliest vijf posities.’ Staat u nu op een tweede positie in de zoekresultaten en is uw website niet mobile-friendly, dan kan het zijn dat u na 21 april zakt naar positie zeven. En dat kost u zomaar de helft(!) van uw mobiele seo-bezoekers.
 
Tekst: Hester van Schaik


Om te controleren of uw (mobiele) website klaar is voor de Google mobile update van 21 april, volg dan de volgende drie stappen:


1. Hebt u een mobiele website?
2. Is uw website mobile-friendly?
3. Is uw website mobile seo-proof?

1. Hebt u een mobiele website?
Het is een inkopper, maar alles begint uiteraard bij de beschikbaarheid van een mobiele website.




Ik heb nog geen mobiele website, wat moet ik doen?
Hebt u nog geen mobiele website, dan is het advies om deze zo snel mogelijk te ontwikkelen. Het maakt niet uit welke configuratie u kiest, maar we adviseren om te gaan voor de één-URL oplossing: een configuratie waarbij de URL voor alle apparaten hetzelfde blijft.

Ik heb een mobiele website, wat nu?
Hebt u een mobiele website, dan is het belangrijk om te weten welk type website dit is. Google onderscheidt drie verschillende typen: responsive webdesign, een dynamische weergave of afzonderlijke URL's. Voor een goede vindbaarheid stelt Google per type website andere eisen aan de technische configuratie.

2. Is uw mobiele website mobile friendly?
Goed, u hebt de eerste stap doorlopen en er is een website die goed werkt op mobiele apparaten. De tweede stap is controleren of uw mobiele website in lijn is met de mobile-friendly richtlijnen van Google.



Naast uitvoerige en waardevolle documentatie, en waarschuwingen via Google Webmaster Tools, heeft de zoekmachine onlangs een Mobile-Friendly Test-tool gelanceerd. Test via deze tool de URL van een webpagina om te weten te komen of deze ook mobile-friendly is. Er zijn twee verschillende mogelijkheden waardoor een pagina niet mobielvriendelijk is:

● mobiele bruikbaarheid
● content niet toegankelijk

Mobiele bruikbaarheid
De mobiele bruikbaarheid voor elke pagina dient in orde te zijn. Hiervan is bijvoorbeeld sprake wanneer de tekst te klein is en een bezoeker moet inzoomen, of wanneer de pagina gedeeltelijk buiten beeld valt en horizontaal scrollen vereist is.



Mocht u in de afgelopen maanden e-mails van Google hebben ontvangen over de mobiele bruikbaarheid van de website, dan is de kans groot dat u deze meldingen inclusief de URL’s waar dit speelt terugziet in de rapportage ‘Mobiele bruikbaarheid’ in Google Webmaster Tools.

Content niet toegankelijk
Een tweede oorzaak die uit de Mobile-Friendly Test-tool naar voren komt is hoe Google de pagina ziet. Wanneer bepaalde bronnen, zoals CSS of JavaScript, geblokkeerd zijn voor Google(bot), kan de weergave van de pagina afwijken ten opzichte van de weergave voor bezoekers. Dit kan er zelfs in resulteren dat Google niet kan vaststellen dat er een mobiele website beschikbaar is. Het is belangrijk om te voorkomen dat Googlebot geen toegang heeft tot statische bestanden als CSS, JavaScript en afbeeldingen. Google heeft in Webmaster Tools het rapport ‘Geblokkeerde bronnen‘, dat inzage biedt in geblokkeerde bronnen voor Googlebot.

3. Mobile seo (technische configuratie)
Mooi. Uw mobiele website is mobile-friendly. Dan komt u in elk geval zonder verlies van mobiele seo-bezoekers door de update heen van 21 april 2015. Maar u bent nog niet klaar! Dat u mobile-friendly bent, betekent niet dat uw mobiele seo volledig op orde is. Google heeft hier een uitgebreid advies over.



Naast deze belangrijke punten om vast te kunnen stellen of een pagina mobielvriendelijk is, is het van belang om te controleren of de technische configuratie van het type mobiele website correct is.

Verschil per variant
Wat daarvoor nodig is, verschilt per type mobiele website. Hoe meer een mobiele pagina en desktoppagina met elkaar gemeen hebben, des te eenvoudiger de vereiste configuratie is. Het is waarschijnlijk geen verrassing dat responsive webdesign de meest eenvoudige configuratie betreft, en waarom dit type door Google wordt aanbevolen.

Responsive webdesign
- Voor elk apparaat dezelfde URL en HTML.
- Zorg er voor dat Google toegang heeft tot statische bronnen (JavaScript, CSS en afbeeldingen).

Dynamische weergave
- Voor elk apparaat dezelfde URL, HTML wordt afgestemd op elk specifiek apparaat o.b.v. user-agent detectie.
- Gebruik de Vary HTTP-header als hint voor Google.
- Zorg voor een correct werkende user-agent detectie.






Afzonderlijke URL’s
- URL en HTML van een pagina verschilt per apparaat (m.website.nl).
- Koppel desktop- en mobiele pagina via rel-alternate-media annotatie en de canonical link tag annotatie.
- Voeg een automatische omleiding (302 redirect) op basis van een correct werkende user-agent detectie toe.
- Voeg een mobiel sitemap.xml document toe.

Hester van Schaik is seo consultant bij OrangeValley. Het bureau bundelde dit stappenplan in onderstaande infographic:






Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2015.