Twinkle | Digital Commerce

Valentine van der Lande: 'Schone taak bij ECI'

2017-05-27
180101
  • 2:32

Valentine van der Lande omschrijft zichzelf op LinkedIn als een high-energy entrepreneur met een passie voor digitale media en innovatie. Ze werkte onder andere voor Bol.com en Albumprinter en ze was de bedenkster en ceo van TenPages.com, de veelgeprezen crowdfundingsite voor boeken die een jaar geleden kopje onder ging. Nu ontwikkelt ze op freelance basis een digitale strategie voor boekenclub ECI.
 
Tekst: Arjan van Oosterhout | Beeld: Twinkle/BBP Media

‘Sinds de overname door Novamedia waait er een andere wind bij ECI. De sfeer is goed. Novamedia is eigenaar van het format van verschillende goededoelenloterijen, waaronder de Postcode Loterij, maar ook van drie uitgevers en van de bekende Amsterdamse boekwinkel Scheltema. Het bedrijf werkt op het raakvlak van idealisme en commercie en is opgericht vanuit de filosofie dat de samenleving gebaat is bij sterke maatschappelijk organisaties en goed geïnformeerde burgers. ECI is een instituut, dat een digitale strategie moet ontwikkelen om toekomstbestendig te zijn. Een schone taak.’



Digitaal lezen
‘Zelf ben ik een enorme lezer, zowel in print als digitaal. Ik blijf het mooi vinden om boeken in de winkel te kopen, zeker als daar persoonlijk advies bij komt kijken. Maar digitaal lezen is in opkomst, in ons land is er nog heel veel ruimte voor groei. Ik ben bezig met ECI’s propositie op dat vlak. Daarnaast werk ik aan een innovatiever DNA voor het bedrijf. Het ledenmodel blijft.’

Online winkelen
‘Ik kocht altijd al wel veel online. Maar sinds ik moeder ben, nu ruim acht maanden, doe ik echt bijna alles online. Van boodschappen tot kleding en van elektronica tot drogisterijartikelen. Webwinkels zijn de afgelopen jaren ontzettend goed geworden. Ook kleinere aanbieders hebben via bijvoorbeeld Magento of Shopify toegang tot een professionele set aan tools. Ik constateer dat ik fysieke winkels begin te mijden omdat ik denk dat ze dingen er toch niet per se hebben. Doordat het winkelbezoek terugloopt gaan winkels minder op voorraad houden, waardoor weer meer mensen online gaan. Het heeft iets van een self fulfilling prophecy.’

Trends
‘Op het punt van personalisatie is nog veel winst te boeken. Het gaat langzamer dan ik had verwacht bij online shoppen, terwijl e-mails bijvoorbeeld al wel heel getarget zijn. Verder denk ik dat de toekomst is aan eerlijke merken en verantwoorde shops met een groter verhaal. En verder natuurlijk aan subscription commerce, daar is ECI sinds 1967 al mee bezig.’

Vrije tijd
‘Lezen vind ik echt geweldig. Ik merk dat ik boeken tegenwoordig wel sneller wegleg als ze me niet aanspreken. Het blijft een voortdurende uitdaging om een goed boek te vinden. Verder reis ik graag, ik houd van lekker eten met vrienden, ik probeer een paar keer in de week te sporten en ik ga graag naar concerten. Sinds ik in de buurt van het Concertgebouw woon kan ik daar makkelijker last minute heen.'

Motto
‘Zoals ik niet één groot voorbeeld heb, heb ik ook niet één motto. Ik wil graag iets toevoegen, de wereld iets beter achterlaten. En daarbij probeer ik vooruit te kijken in plaats van achterom. Dat geldt ook voor ECI: het gaat er niet om waar je vandaan komt, maar waar je naartoe gaat.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2015.