Het bezoek aan zogenoemde out-of-town shopping centres in Groot-Brittannië neemt toe, terwijl het bezoek aan binnensteden en andere winkelcentra afneemt. Volgens Britse deskundigen heeft dat onder andere te maken met de groeiende populariteit van click & collect.
Uit cijfers van het British Retail Consortium (BRC) blijkt dat het totale winkelbezoek de afgelopen drie maanden met 1,4 procent is gedaald. Perifere winkelcentra vormen daarbinnen echter een positieve uitzondering, met 1,2 procent meer bezoek. In januari kwam er zelfs 1,5 procent meer bezoekers dan vorig jaar januari over de vloer, terwijl de binnensteden en andere winkelcentra juist leger bleven.
Consumentenvertrouwen en e-commerce
BRC-directeur Hellen Dickinson relateert de perifere bezoekersaanwas onder andere aan het toegenomen vertrouwen van consumenten; zij zouden daardoor eerder meubels aanschaffen, die vooral op fysieke locaties buiten de stad kunnen worden gekocht. Daarnaast wijst ze op e-commerce: ‘Januari is traditioneel een goede maand voor online verkoop en dit jaar vormde daarop geen uitzondering. Dat heeft ongetwijfeld effect gehad op het bezoek aan binnensteden en winkelcentra, waarmee de impact van het veranderende winkelgedrag maar weer wordt bewezen. ‘
Bereikbaarheid
Retailers zullen volgens Dickinson hun best doen om de groei van het online kanaal niet ten koste te laten gaan van het bezoek aan hun winkels. ‘Click & collect services zijn daar een perfect voorbeeld van.' Winkeliers aan de rand van de stad zouden hierbij profiteren van hun goede bereikbaarheid en gratis parkeerplekken.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Click & collect trekt shoppers naar perifere winkelcentra
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.