Twinkle | Digital Commerce

‘Geen direct schokeffect op prijzen door Brexit’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:32

De online productbestedingen in Groot-Brittannië groeiden afgelopen maand niet met double, maar met single digits. Volgens het British Retail Consortium (BRC) is het te vroeg om de cijfers te relateren aan de Brexit op 24 juni. De effecten daarvan worden pas later duidelijk.

Britse consumenten besteedden afgelopen maand 9 procent meer aan non-food artikelen op het web dan in juni 2015, becijferde BRC. De fysieke retailbestedingen namen in dezelfde periode met 0,2 procent toe, als nieuwe winkelopeningen buiten beschouwing worden gelaten daalden ze met 0,5 procent (like for like).

Alleen webuitgaven aan schoenen gedaald
Het totale online aandeel op de retailbestedingen groeide tot 20,6 procent. Op schoenen na groeiden de webuitgaven in alle gemeten categorieën, rapporteert vaktitel Internet Retailing. Toch namen de online uitgaven minder hard toe dan daarvoor (13,7 procent in mei).

Brexit-effect
BRC-voorvrouw Helen Dickinson wil nog niet van een ‘Brexit-effect’ spreken. ‘Britse retailers blijven open staan in zaken. Het referendum over de Europese Unie heeft hun vastberadenheid om dag in dag uit te leveren voor hun klanten niet veranderd. Hetzelfde geldt voor hun investeringen om tegemoet te komen aan de fundamentele veranderingen in de manier waarop mensen winkelen, gedreven door digitalisering en technologie.’

Vooralsnog geen prijsverhogingen
Volgens Dickinson duurt het ook nog wel even voor de koersdaling van het Britse pond zich zou vertalen in prijsverhogingen voor (online) retailers en daarmee voor consumenten. Behalve de wisselkoersen hebben ook grondstofprijzen daar invloed op, zegt ze, net als ‘de uitdaging voor retailers om met hun prijzen te schuiven gegeven de intensiteit van hun concurrentie’. ‘So, there won’t be any instant shocks as any changes would take time to feed through.’

Lees ook: