Amazon doet er gemiddeld nog geen anderhalve dag over om het aankoopbedrag van geretourneerde producten terug te storten op de bankrekening van klanten. Daarmee is het bedrijf de snelste terugbetaler van veertig e-commerce bedrijven.
Dat concludeert StellaService op basis van eigen onderzoek. Amazon blijkt zijn beleid rond de snelle thuislevering van online bestelde artikelen ook te hebben doorgevoerd in de omgang met retouren. Klanten krijgen gemiddeld binnen 1,3 dagen hun geld terug, in veel gevallen zelfs als het product nog niet op de post is gedaan (instant refund).
Spenderen
Na de snelle uitbetaling krijgen klanten nog 30 dagen de tijd om het artikel naar Amazon terug te sturen. Het doel van de e-commerce reus is om ‘teleurgestelde’ consumenten niet te lang te laten wachten op geld, om hen zo direct weer de kans te geven dit bedrag (en meer) te spenderen aan een ander item op Amazon.com, schrijft Internet Retailer.
Negen dagen
Een geheel andere aanpak dan van de overige 39 partijen, die er gemiddeld meer dan negen dagen over doen om retouren uit te betalen. Alleen woonshop Wayfair en HP betalen in hoog tempo, met een gemiddelde van drie dagen. Een andere verklaring voor het snelle terugbetalen is voor Amazon het gebrek aan fysieke winkels. Zonder vestigingen om een product persoonlijk in terug te kunnen brengen moet de pure player het hebben van zijn snelle online service om klanten aan zich te binden.
Als webshop zijnde zou ik het geld ook pas terugstorten als het daadwerkelijk teruggestuurde artikel retour zou hebben. Amazon kan wel een stootje verdragen, maar als kleinere webshop lijkt mij dit niet echt haalbaar (wil je je vingers er in de toekomst niet aan gaan branden).
Maar de tijd tussen het retour ontvangen en terugstorten van het bedrag kan waarschijnlijk bij veel webshops nog tijdwinst worden gehaald.
Dit is NIET correct.
Al enige jaren kan dat technisch al op dezelfde dag.
Bij het inscannen van de retour wordt de retourbetaling DIEZELFDE dag terug betaald.
Dus helaas geen primeur en het kan dus nog sneller!!
@Jeroen Kammers: bovenstaand artikel gaat over een steekproef van StellaService in de VS, het gaat niet over wat er technisch allemaal mogelijk zou zijn tegenwoordig..
bij een fysiek gegarandeerde retour, zoals een die in de winkel wordt teruggebracht 9en gescanned) betalen verschillende retailers direct retour, soms cash, soms op de manier waarmee is betaald.
als de retour op de post gaat werkt het identiek, zodra er gescanned is, wordt de terugbetaling direct uitgevoerd.
niks nieuws, behalve dat amazon klaarblijkelijk niet eens op de retour wacht. Dat zou ik als europese retailer zeker niet aandurven
Arjan, dat van Jeroen gaat niet over wat technisch mogelijk is. S&H betaalt al enkele jaren daadwekelijk binnen 0,8 dag terug. Dus écht geen primeur!!!
@Hans Elshout: er wordt toch ook niet gesproken over een primeur? Jullie beginnen daar steeds over ;-)
Is inderdaad geen primeur. Met de huidige technische oplossingen kunnen ook kleine webwinkeliers snel terug betalen. Klanten die bij ons een retouraanmelden (middels retourlink waarmee direct een retourlabel wordt gegenereerd) krijgen het geld direct terug gestort als het retour artikel bij PostNl wordt ingescand. Dat staat bij ons gelijk als "ontvangen". Gemiddeld leveren klanten binnen 2 dagen het retour artikel bij PostNL in en betalen wij dan ook direct uit... dus ook uitbetalen binnen de 0,8 dagen die S-H noemt.
Uit ervaring weet is dat MediaMarkt binnen 5 minuten cash terugbetaald. Ging afhalen maar vertrouwde de deuk in de doos niet. Direct Terug gegeven en cash geld terug. Moet wel eerst in ontvangstnemen en daarna gelijk teruggeven.