Twinkle | Digital Commerce

‘Pionier Alibaba zal flink profiteren van groei b2b e-commerce’

2017-05-27
180101

De digitale bestedingen op de zakelijke markt zullen de komende jaren hard groeien. In 2020 gaat er in b2b e-commerce twee keer zoveel om als in b2c e-commerce, verwacht adviesbureau Frost & Sullivan. Alibaba staat er goed op.
 
Alibaba is bij uitstek disruptive in b2b e-commerce, schrijft Forbes naar aanleiding van Frost & Sullivan’s recente rapport. Afgelopen jaar dankte de Chinese e-commerce gigant 11 procent van zijn gross merchandise value (gmv) aan de zakelijke markt, ofwel 27,28 miljard dollar. Dat aandeel zal toenemen, al was het maar omdat de online bestedingen in b2b globaal harder groeien dan in b2c.

Biljoenen
De b2b e-commerce uitgaven in China zullen in 2020 ongeveer 2,1 biljoen dollar bedragen, aldus Frost & Sullivan. Dat is ruim 30 procent van de mondiale zakelijke e-commerce markt (6,7 biljoen dollar), die tegen die tijd veel en veel groter is dan de wereldmarkt voor online consumentenbestedingen (3,2 biljoen dollar).

Alibaba spekkoper
China profiteert bovengemiddeld van de zakelijke online groei, constateert Frost & Sullivan, pionier Alibaba is spekkoper. Het is een exponent van het ‘many-to-many model', met een laagdrempelige (in dit geval) openbare marktplaats die vraag en aanbod bij elkaar brengt. Daarmee onderscheidt Alibaba zich van het ‘one-to-many model' dat e-procurement jarenlang heeft gedomineerd. Frost & Sullivan brengt een en ander als volgt in beeld (via Forbes):

Besloten en publieke b2b marktplaatsen
Binnen many-to-many onderscheidt Frost & Sullivan (vraag of aanbodgedreven) besloten en (al dan niet branchespecifieke) publieke marktplaatsen:

B2B E-commerce Congres
Enkele weken geleden vond de tweede editie van het B2B E-commerce Congres plaats, het enige evenement in Nederland dat specifiek is gericht op de uitdagingen van b2b-commerce professionals. De beschikbaar gestelde presentaties vindt u hier.