Twinkle | Digital Commerce

'Miljarden voor Groupon absurd'

2017-05-27
650433
  • 2:27

Al de hele week gonst het van de geruchten over een overname van Groupon door Google. Steeds worden bedragen met negen nullen genoemd. E-commerce goeroe Sucharita Mulpuru van Forrester Research vindt dat van de gekke.

Groupon, het ‘jongste miljardenbedrijf ooit’ volgens zakenblad Forbes, is de exponent van het nieuwe groepskopen op internet. Het bedrijf koppelt social commerce aan een regionale component. Shoppers kunnen aangeven waar ze vandaan komen en intekenen op aanbiedingen bij bedrijven in de buurt, vooral fysieke ondernemers als bioscopen, restaurants en wellness centra. Pas bij voldoende animo worden de kortlopende aanbiedingen definitief, waarna geld wordt afgeschreven bij de intekenaars. Zij ontvangen per e-mail een tegoedbon, die enige tijd geldig blijft. Groupon strijkt een verkoopcommissie op.

Sucharita Mulpuru van Forrester Research, vermaard onderzoekster en mondiaal spreekster over e-commerce, schrijft in een blog-posting waarom ze een miljardenovername door Google een slecht idee vindt. Ze noemt zeven argumenten:

·          Groupon heeft een miljoen concurrenten

Er zijn praktisch geen barrières om een soortgelijke site te beginnen en dat doen andere partijen dan ook veelvuldig. Mulpuru vraagt zich af of van een first-mover advantage wel sprake is.

·          Het businessmodel trekt de verkeerde klanten aan

Groupons concept, waarbij klanten afkomen op kortingen van 50 procent en meer, is gericht op koopjesjagers. De vraag is of zij ertoe kunnen worden bewogen extra inkopen te doen in winkels.

·          Merchants zijn nog niet helemaal om

Hoewel Groupon anders wil doen geloven, moet het bedrijf hard werken om shoppers lucratieve deals voor te kunnen schotelen. Er is sprake van adverse selection, waarmee Mulpuru bedoelt dat de bedrijven die consumenten het liefst zien stunten, dat juist het minst nodig hebben.

·          De crux in deze business zit hem in de kwaliteit van de abonnees

Groupon gaat prat op het enorme aantal consumenten dat zich heeft ingeschreven om deals in hun mailbox te ontvangen. Volgens Mulpuru is echter niet de kwantiteit, maar de kwaliteit van de verzendlijst de dominante succesfactor. Retailers willen onder de aandacht komen van publiek met bepaalde voorkeuren en budgetten.

·          De markt voor groepskopen op internet is kleiner dan hij lijkt

Lokale retailers hebben niet de capaciteit om te blijven stunten met aanbiedingen en er zijn te weinig grote bedrijven die steevast producten voor de helft van de hand doen. Er bestaat een natuurlijk maximum.

·          Geen van de groepskortingsites kan bogen op een track record

Groupon en zijn klonen zijn nog piepjong. Groupon is nu heel hot, maar de vraag is hoe lang dat zo blijft. De site zal zich de komende 24 maanden moeten bewijzen, terwijl de marges onder druk zullen komen te staan.

·          Groupon zal local search waarschijnlijk niet veranderen

Het is moeilijk voor te stellen dat Google de aanbiedingen van Groupon een plek gaat bieden tussen zijn zoekresultaten, bang als het is om daar te veel clutter en daarmee onoverzichtelijkheid te creëren. Bovendien zal Google adverteerders teleurstellen als Groupon met hun gaat strijden in AdWords.

De posting van Mulpuru vindt u op haar weblog bij Forrester Research.