Twinkle | Digital Commerce

‘Pak concurrentienadeel Nederlandse retailers bij wet aan’

2017-11-11
180101
  • 1:15

Het belastingstelsel dient aangepast te worden aan het toenemende aantal webkopen in het buitenland door Nederlandse consumenten. Daarvoor pleit Detailhandel Nederland in het vandaag gepubliceerde onderzoek Web & Winkel.

Het onderzoek (pdf) bespreekt de detailhandel in 2012. 71 procent van de Nederlandse retailers gebruikte in dat jaar internet als verkoopkanaal, naast de stenen winkel. Consumenten uit eigen land kopen onder andere hier hun gewenste producten, maar ze maken steeds vaker ook de digitale stap naar het buitenland, specifieker, naar webshops buiten Europa.

Regels knellen
‘En nu beginnen de verschillen in regels te knellen’, schrijft Detailhandel Nederland. ‘Een winkelier uit Azië die direct aan een consument in Nederland levert heeft een fiscaal voordeel ten opzichte van de Nederlandse winkelier door de vrijstellingen van btw en invoerrechten.’

Productvorm
Ook de belastingverschillen in verkoop van fysieke en digitale producten moeten onder de loep worden genomen, meent Detailhandel Nederland. ‘Een winkelier die een boek op papier of als download verkoopt krijgt nu nog te maken met verschillende btw-tarieven van respectievelijk 6 procent en 21 procent. Voor goederen en diensten die in soort gelijk zijn zou hetzelfde belastingtarief moeten gelden.’

Digitale toekomst
Detailhandel Nederland doet in zijn onderzoek concrete aanbevelingen over hoe de overheid de wet- en regelgeving in ons land ‘digital proof’ kan maken, zonder concurrentienadeel. Daarbij wordt onder andere ook ingegaan op zaken als verkoop van bijzondere goederen, privacy en betalingsverkeer.

Lees verder:
Detailhandel is 'oneerlijke concurrentie' webwinkels beu (19-7-2013)