Twinkle | Digital Commerce

Detailhandel Nederland spreekt zorgen uit over niet-Europese handelaren

2019-07-08
1000562
  • [nieuws]
  • 1:04

Webwinkels als AliExpress zorgen voor een ongelijk speelveld voor Nederlandse en Europese winkeliers, dat stelt brancheorganisatie Detailhandel Nederland.

Volgens de organisatie houden veel van deze buitenlandse winkels zich niet aan de Europese regels met betrekking tot veiligheid en kwaliteit van het product. ‘Er zijn talloze voorbeelden van buitenlandse handelaren die de Europese regels rondom veiligheid en kwaliteit van producten en de bescherming van Nederlandse consumenten niet respecteren’, stelt Margriet Keijzer, senior adviseur Eruopese Zaken bij Detailhandel Nederland.

En dus moet er het één en ander veranderen, vindt de organisatie, dat er samen met branchevereniging Thuiswinkel.org een rapport over schreef. Zo zou de Europese Unie en de Nederlandse overheid onderzoek moeten doen naar de omvang van de directe importen en diens economische, juridische, fiscale en milieueffecten op consumenten en bedrijven in de EU. Deze directe importen hebben namelijk gezorgd voor nieuwe uitdagingen in de naleving van bestaande EU-wetgeving die onder meer nu voor oneerlijke concurrentie zorgt bij Nederlandse winkeliers.

Retour- en garantievoorwaarden

Het is voor de tweede keer in korte tijd dat er wordt gewaarschuwd voor met name Chinese bedrijven. Zes Europese consumentenorganisaties, waaronder de Nederlandse Consumentenbond, waarschuwde in mei nog voor de retour- en garantievoorwaarden die AliExpress hanteert. Deze zouden niet geschikt zijn voor de Europese markt, maar daar wel worden gehanteerd.