Webwinkels als AliExpress zorgen voor een ongelijk speelveld voor Nederlandse en Europese winkeliers, dat stelt brancheorganisatie Detailhandel Nederland.
Volgens de organisatie houden veel van deze buitenlandse winkels zich niet aan de Europese regels met betrekking tot veiligheid en kwaliteit van het product. ‘Er zijn talloze voorbeelden van buitenlandse handelaren die de Europese regels rondom veiligheid en kwaliteit van producten en de bescherming van Nederlandse consumenten niet respecteren’, stelt Margriet Keijzer, senior adviseur Eruopese Zaken bij Detailhandel Nederland.
En dus moet er het één en ander veranderen, vindt de organisatie, dat er samen met branchevereniging Thuiswinkel.org een rapport over schreef. Zo zou de Europese Unie en de Nederlandse overheid onderzoek moeten doen naar de omvang van de directe importen en diens economische, juridische, fiscale en milieueffecten op consumenten en bedrijven in de EU. Deze directe importen hebben namelijk gezorgd voor nieuwe uitdagingen in de naleving van bestaande EU-wetgeving die onder meer nu voor oneerlijke concurrentie zorgt bij Nederlandse winkeliers.
Retour- en garantievoorwaarden
Het is voor de tweede keer in korte tijd dat er wordt gewaarschuwd voor met name Chinese bedrijven. Zes Europese consumentenorganisaties, waaronder de Nederlandse Consumentenbond, waarschuwde in mei nog voor de retour- en garantievoorwaarden die AliExpress hanteert. Deze zouden niet geschikt zijn voor de Europese markt, maar daar wel worden gehanteerd.
Ik vind dit behoorlijk overdreven. Als een webwinkel hier 2 of 3 dagen levertijd heeft hoor je anderen zeggen dat dat niet kan en dat het je klanten kost. Maar nu hebben ze last, oneerlijke concurrentie, van winkels die 6 weken levertijd hebben. En veel eu regels zijn allen maar om verkoop binnen de eu soepel te maken zoals het ce-merk. Maar daar hoeven buitenstaanders niet aan te voldoen.
Ik denk dat het niet zozeer dat de levertijd het issue is in dit verhaal maar de oneerlijke concurrentie, de import van milieu belastende rotzooi, de slechte kwaliteit en onmogelijke retour en klachtenprocedure.
AL deze factoren zijn het grote verschil tussen handel met noodzakelijke kosten voor een NL onderneming en de door china gesubsidieerde handel. Dat is nu net waar het bij TRUMP met zijn invoer tax ook om gaat. Je kan van alles over de man vinden en zijn opvattingen en ruzie zoeken in de wereld zijn zeker niet mijn ding maar hij komt wel op voor de ondernemer in de US
Helaas ontgaat dat deze laffe liegende niet gekozen coalitie die zogenaamd voor de ondernemer in Nederland is maar ondertussen de open handel zo belangrijk vindt dat alipay, wat een door china gesubsidieerde bankinstelling is een financiële handels vergunning heeft om hier toe te treden. Amazon en aliexpress zetten al giga magazijnen in de EU neer waarmee de nadelen in levertijden van heel veel rotzooi uit china worden weggenomen en zetten straks de hele markt op zijn kop. Via de EU worden dan de invoerrechten naar de US omzeild en zal trump reageren door ook de EU markt te gaan belasten met alle gevolgen van dien.
Als je als overheid zo naïef bent dat je door toelating betere controle en eisen kunt stellen dan is al in de softdrugs bewezen dat dit onmogelijk is.
Volledige controle op kwaliteit eisen en regelgeving is niet mogelijk en de paar controles op de massa is een druppel op de gloeiende plaat en zal tot heel veel ellende gaan leiden net als het openen van de zuid Amerikaanse markt in de food industrie. Als je nu als overheid alle normen en waarden opzij zet puur voor de arbeidsmarkt en financieel gewin zal je daar vroeg of laat ook voor gestraft gaan worden.
Nu wordt de koopjes en alles gratis willende zieke klant nog gestraft in levertijden en geen gratis retour mogelijkheden van slechte rommel voor zijn koopgedrag via aliexpress maar let maar op mijn woorden, als dat allemaal straks rechtstreeks vanuit de EU kan zonder goede controle, restricties en keurmerken wordt de hele markt kapot gemaakt voor de gewone kleine ondernemer. Vele kleine ondernemers gaan ten onder. De speelgoed branche ondervindt dit al een aantal jaren en is al een goed studiemodel hierin.
Er blijven straks nog maar een paar zeer grote webshops over en dat is wat deze giganten ook willen zodat alleen zij over blijven en de prijzen kunnen opschroeven. Een hele ongezonde markt dus.
Een klein beetje oplossing hierin is door een EU verplichting op de werkelijke en actuele transport kosten voor verzenden en retour van de door ondernemer gebruikte vervoerder bij alle online handel. De ondernemer moet verplicht worden om zijn werkelijk betaalde verzend en retour kosten op de factuur ook 1 op 1 door te berekenen aan de klant. Waarom hoeft een klant niks te betalen. Naar een winkel gaan kost ook tijd en geld. Nu is alles het gratis doen een marketing verdienmodel voor hoofdzakelijk de grotere volume shops Dat voordeel zijn ze dan kwijt en wordt het een stuk eerlijker maar vooral transparanter naar de klant toe.