Twinkle | Digital Commerce

Mango verkoopt uit eigen voorraad op Zalando

2017-11-11
180101
  • 1:27

Mango heeft zich aangesloten bij het partnerprogramma van Zalando. Het Spaanse kledingmerk gebruikt het platform als extra online verkoopkanaal. Mango verzendt Zalando-orders zelf naar webshoppers.


Mango-kleding was al eerder te koop bij Zalando, maar toen verliep dat buiten het partnerprogramma; Mango leverde artikelen aan de Duitse pure player, die ze vervolgens doorverkocht en leverde aan de consument. Die samenwerking werd echter na korte tijd al verbroken, meldt het Duitse Textilwirtschaft.

Fast fashion
Binnen een maand komt de fast fashion van Mango weer te koop op in ieder geval Zalando.de en meest waarschijnlijk ook andere landensites. Het gaat alleen om actuele collecties, aldus een woordvoerder van Zalando. Mango slijt zijn artikelen behalve in zijn eigen webshop onder andere ook al online bij Asos en Otto en in ons land bij Wehkamp.nl en V&D.

Zalando als marktplaats
Zalando fungeert nu een kleine drie jaar als marktplaats, waarop merken en andere retailers tegen (bij de start 20 procent) provisie hun producten kunnen verkopen. Ze leveren vanuit hun eigen voorraad, à la de Plaza-partners van Bol.com. Zalando-partners moeten wel gratis verzending en honderd dagen retourgrarantie bieden, unique selling points waar de nummer 3 van de Twinkle100 groot en inmiddels winstgevend mee is geworden.

Partnerprogramma in Nederland
Noppies was anderhalf jaar geleden de eerste verkoper die zich aansloot bij het Nederlandse partnerprogramma van Zalando. Afgelopen maart stond de teller op twintig partners, aldus countrymanager Myrna Walsarie, waaronder Anna van Toor en Pom Amsterdam. ‘Verder gaat het voor een groot deel om buitenlandse spelers, die we als long tail partner inzetten; als wij een product zelf niet meer op voorraad hebben, kunnen zij het leveren. Concreter kan ik daarover niet zijn.’

Lees ook: Zalando gaat Topshop en Topman verkopen (28 juli 2014)