E-commerce groeit wereldwijd. McKinsey voorspelt dat 15 procent van de e-commerce in 2020 cross-border is, steeds vaker ook tussen continenten. Waar consumenten vandaag voor de wereldwijde pakketbezorgers nog een kleine nichemarkt vormen, is in 2020 mogelijk de helft van de pakjes wereldwijd voor consumenten. Het gaat dan niet alleen om verkopen van webwinkels, maar ook om handel op marktplaatsen.
Hoe zorgen we ervoor dat Europa in die wereldwijde markt een meer dan ‘fair share’ gaat krijgen? In de oorlog om de online consumenten lijken Amerika en China op Europa voor te lopen en ons de kaas van het brood te eten. Consumenten kopen steeds makkelijker bij Amazon, Alibaba en Souq.
Old Navy
Ik koop graag kleding in Amerika. Mijn maat is daar standaard. In het verleden kostten de bestelde producten, vele weken wachten later, ineens het dubbele. Als je iets bestelt bij een webshop buiten Europa, dan komen daarbij de kosten van invoer, douaneafhandeling, vervoer en btw.
Het betalingsproces is al lang geen probleem meer, maar de wereldwijde levering kent nog vele belemmeringen. Ik wil, als ik op ‘bevestig’ druk, weten waaraan ik toe ben; een simpele totaalprijs in euro’s en een vaste leverdatum.
Borderfree
Toen ik twee weken geleden bij Old Navy bestelde werd ik gelinkt naar Borderfree. Je kiest voor ‘Nederland’ en ‘bestellen in Euros’. Bij de checkout kies je voor DHL Economy of DHL Express en vervolgens is in een oogopslag duidelijk wat verzenden, invoerrechten en inklaren in euro´s kost. Binnen een week lag de bestelling op de mat. Hoe simpel is dat?
BorderFree regelt internationale douane-inklaring, productclassificatie, de screening van dienstverlenende partners in de keten, logistieke dienstverlening en retouren voor Amerikaanse webwinkels. De klanten van Borderfree zijn onder meer GAP, Bloomingdale’s, Macy’s en Neiman Marcus. Ze regelen alle ‘trade compliance’ zaken met zo’n honderd douaneorganisaties wereldwijd in zestig verschillende valuta. Borderfree is nog niet actief voor Europese webwinkels.
Europa
Europese webwinkels moeten in de strijd tussen de grote wereldmarkten een gesloten front vormen. Anders verliezen ze wereldwijd marktaandeel in handel (en productie) aan de andere markten.
Eurocommissaris Neelie Kroes vecht voor de voltooiing van de Digital Single Market door het verwijderen van obstakels voor internationale webwinkels. Obstakels die de groei van e-commerce binnen Europa in de weg staan zijn de leveringsproblemen bij grensoverschrijdende handel, de nationale postcodesystemen, de verschillende betalingssystemen, het gebrek aan betrouwbare en betaalbare pan-Europese betalingsdiensten en verwarrende interpretaties van consumentenbescherming.
De digitale interne markt is nodig om ervoor te zorgen dat Europese webwinkels hun positie in Europa, maar straks ook op de wereldmarkten, kunnen behouden. Maar, het is zeker niet genoeg en het moet allemaal veel sneller.
Dienstverleners als Borderfree laten belemmeringen voor consumenten om echt overal te kopen simpelweg verdwijnen. Als consument word ik daar vrolijk van. Het biedt kansen, maar toch vooral nog bedreigingen, voor de Europese omnichannel retailers. De concurrentie kan uit onverwachte hoek komen. Voor je het weet blijft Europa achter met waardeloze belastingliefhebbende hoofdkantoren.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Grenzeloos shoppen met Borderfree
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.