Twinkle | Digital Commerce

EBay lanceert klantinformatie-app voor fysieke winkels

2017-05-27
180101
  • 1:53

EBay heeft een mobiele applicatie gelanceerd waarmee fysieke retailers hun klanten persoonlijker kunnen bedienen. De dienst is een nieuwe stap in de samenwerking van het handelsplatform met stenen ketens.

Het Retail Associate Platform, zoals de app heet, geeft het personeel van fysieke, bij eBay aangesloten winkels persoonlijke informatie over bezoekers op eigen tablets. Dit houdt onder andere in dat het personeel weet wat de consument in het verleden gekocht heeft bij de winkelketen, op welke producten hij gezocht heeft in de webshop van het bedrijf en wat zijn interesses zijn.

Ook kan het personeel dankzij de app de klant informatie geven over de voorraad van de fysieke vestigingen en de webshop, kan de consument een bestelling plaatsen in de webshop en geeft de app de klant suggesties van producten die op basis van zijn interesses bij hem zouden passen.

Groeten met naam
De app is onder andere gekoppeld aan de PayPal-accounts van de consumenten die de fysieke winkel betreden. ‘Zo krijgt het personeel op zijn tablet een alert als een klant de winkel binnenstapt’, zegt eBay’s CEO John Donahoe in een interview met Businessweek. ‘De klant kan met zijn naam gegroet worden, waarna het personeel hem een persoonlijke service kan verlenen.’ EBay laat niet weten hoe de PayPal-accounts precies gekoppeld zijn aan de Retail Associate Platform-app.

EBay introduceert de app allereerst bij de Amerikaanse winkelketens Macy’s, Urban Outfitters, Toys ‘R’ Us en Aeropostale.

MyOrder
Met zijn Retail Associate Platform slaat eBay een weg in die in ons land wordt bewandeld door MyOrder van de Rabobank. De klant kan via incheckpalen in de fysieke winkel kenbaar maken dat hij binenn is. Het winkelpersoneel ontvangt vervolgens persoonlijke shopinformatie van de klant op tablets. Ook kan de klant direct persoonlijke aanbiedingen krijgen en bijvoorbeeld periodiek worden benaderd met acties.

EBay Now
De nieuwe dienst van eBay is een vervolg op de same day delivery service voor fysieke ketens: eBay Now. Via de eBay Now-app kunnen gebruikers producten van lokale winkeliers snel in huis halen. EBay startte vorig jaar met deze dienst in San Francisco, waarna de dienst uitbreidde naar onder andere New York en San Jose. Chigago en Dallas volgen spoedig, aldus de krant San Jose Mercury News. Daarnaast kunnen consumenten sinds deze week precies aangeven wanneer zij het product dezelfde dag geleverd zouden willen hebben.