Twinkle | Digital Commerce

Sandd neemt belang in De Buren, stapt in pakketten

2017-05-27
180101
  • 1:37

Postbedrijf Sandd heeft een meerderheidsbelang verworven in De Buren Afhaalcentrum BV, aanbieder van onbemande afhaallocaties van pakketten in Nederland. Daarmee gaat Sandd zich roeren op de Nederlandse markt voor pakketten.

Dat laat Robin Dragstra van De Buren weten aan Twinkle. Hoe groot het belang is dat Sandd heeft genomen is onduidelijk. Dragstra Beheer en participatiemaatschappij Wadinko blijven ook aandeelhouder in De Buren, dat in een paar jaar tijd een een netwerk van ruim vijftig afhaalcentra en afhaalpunten in Nederland heeft opgezet. ‘De participatie van Sandd heeft uitsluitend betrekking op de Nederlandse activiteiten van de Buren’, aldus Dragstra, ‘waarop uiteraard ook onze primaire focus ligt. De buitenlandse activiteiten vallen hier dus buiten.’

Sandd op de last mile
Sandd ziet de aansluiting met De Buren als een belangrijke strategische stap in de ontwikkeling van traditionele postbezorger (b2b) naar aanbieder van diensten op de ‘last mile’. Ceo Haico Meijerink laat weten: ‘Door de groei van het aantal pakketbezorgingen is er in de woonwijken steeds meer verkeer. Sandd ziet het als zijn verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een vriendelijke en efficiënte oplossing. Bovendien bieden de onbemande afhaalcentra van De Buren de consument de mogelijkheid online aankopen op een zelf gekozen moment in ontvangst te nemen, zonder op bezorging te hoeven wachten of de kans te lopen deze te missen.’

Samenwerken met pakketbezorgers
De Buren en Sandd, 'de zakelijke postbezorger', gaan naar eigen zeggen niet concurreren met de huidige pakketbezorgers. Meijerink: ‘Integendeel. We zien juist grote mogelijkheden voor samenwerking, omdat we nu een geweldig innovatieve oplossing voor de laatste stap in de bezorging bij de klant te bieden hebben, waar ook de bestaande pakketdiensten gebruik van kunnen maken.’

Open netwerk van afhaalpunten
Dragstra laat weten dat De Buren en Sandd veel gezamenlijke ambities waar kunnen maken. ‘We bouwen samen verder aan een netwerk van afhaalpunten dat door allerlei partijen, zowel in retail, e-commerce als in de pakketlogistiek kan worden benut.’