Twinkle | Digital Commerce

Zara zoekt groei in China op Alibaba’s Tmall.com

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:18

Zara start komend najaar met de verkoop van producten in China. Het Spaanse modelabel opent een eigen winkel op Tmall.com, door Alibaba gepresenteerd als springplank voor Westerse merken naar de Chinese markt. Op Tmall.com is met ‘Zara Kara’ een kopie actief.

Inditex, het moederbedrijf van Zara, maakte onlangs melding van het voornemen bij de presentatie van zijn jaarcijfers. Zara heeft al fysieke winkels in zestig Chinese steden en het merk verkoopt al online op Zara.cn. Met een entree op Tmall.com wil Inditex zijn aanwezigheid op de markt vergroten, schrijft de Franse vaksite Lsa.fr.

Zara Kara
Wie op Tmall.com zoekt op 'Zara', krijgt artikelen in de look & feel van Zara voorgeschoteld van Zara Kara. Dat is een lokale kopie van het Spaanse merk, die gebruik maakt van zowel de naam als de typografie van het origineel. De vraag is wat er met deze kopie gebeurt nu het Inditex-label hetzelfde verkoopkanaal gaat gebruiken.

Slagen in China
Op de Global E-commerce Summit vertelde Alibaba’s John Spelich vorige week dat Chinese consumenten houden van Westerse merken, waarin ze meer vertrouwen hebben dan in merken van eigen bodem. Steeds meer internationale labels starten een eigen winkel op Tmall.com, al dan niet in combinatie met een eigen Chinese e-commerce site. Zo is Apple sinds begin dit jaar te vinden in Alibaba’s reusachtige webwinkelcentrum. Volgens kenners van de markt kunnen Westerse bedrijven die willen slagen in China feitelijk niet om Alibaba (Tmall) heen.