Twinkle | Digital Commerce

Google’s groeiende invloed op offline sales

2017-11-08
180101

Smartphones en tablets zijn van essentieel belang in het oriëntatie- en aankoopproces van de consument. Ruim de helft van alle zoekopdrachten wordt uitgevoerd op een smartphone of tablet, waardoor ook steeds meer offline aankopen door Google worden beïnvloed.

Tekst: André Schimmel
 
Uit onderzoek van eMarketer blijkt dat negen van de tien verkopen nog steeds offline op locatie worden gedaan. Google speelt daarbij een grote rol. Volgens het bedrijf zochten twee op de drie Nederlandse smartphone-bezitters al eens naar specifieke producten op het mobieltje.



Digitale winkelassistent
Ongeveer een derde van alle zoekopdrachten leidt ertoe dat iemand een product daadwerkelijk in een fysieke winkel aanschaft. Google speelde handig in op de mobiele trends door zichzelf tijdig als digitale winkelassistent te profileren. Zo startte Google in 2010 met Product Listing Ads, een rij productsuggesties met afbeeldingen, prijzen en aanbieders van producten gerelateerd aan bepaalde zoekopdrachten:

 
 

In het tweede kwartaal van 2013 toonde onderzoek van RKG Digital Marketing aan dat op dat moment 33 procent van de betaalde kliks uit deze Product Listing Ads voortkwam. Door optimalisatie verbetert de kwaliteit van de feeds, en daarmee de positie op Google, wat resulteert in aanmerkelijk meer verkeer en verkopen.

Google trekt binnenkort de stekker uit Product Listing Ads campagnes. Vanaf de zomer moeten zoekmachineadverteerders voor hun productreclame zijn overgestapt op Shopping Campaigns.

Fysieke verkoop blijft belangrijk
De mogelijkheid om producten ‘live’ te ervaren, te vergelijken en advies in te winnen van een verkoopmedewerker in de winkel moet niet worden onderschat. Ook op dit gebied valt de invloed van Google niet te ontkennen: naast afbeeldingen, prijzen en aanbieders toont Google (Maps) bij bepaalde zoekopdrachten ook direct waar men het product fysiek in de buurt kan aanschaffen.

Mobiele shopper langer in de winkel
Google Shopper Marketing Agency Council en M/A/R/C Research onderzochteneerder het gebruik van smartphones in fysieke winkels. Daaruit bleek dat acht van de tien smartphone-bezitters hun telefoon tijdens het shoppen gebruiken. In plaats van direct naar een website of app van de winkel te gaan, gebruikt 82 procent van deze shoppers de Google-zoekmachine om informatie over producten te vinden terwijl ze in de winkel staan. Frequente mobiele shoppers besteden 25 procent meer tijd in de winkel dan mensen die slechts af en toe een mobieltje gebruiken tijdens het shoppen.

Tools en analyse
Voor winkeliers is het een hele uitdaging om de vele innovaties van Google bij te houden. Waar het specifiek op Google Shopping aankomt, is het van belang om speciale tools in te zetten om feeds te optimaliseren. Effectieve data-analyse leidt daarnaast tot de beste resultaten. Uw positie in de zoekresultaten van Google en uw productpositie binnen Google Shopping zijn belangrijke factoren voor een succesvolle strategie, voor zowel online shops als fysieke winkels. Maak daarom ook als ‘stenen winkelier’ middelen vrij voor regelmatige optimalisatie van search feeds. De mogelijkheden van de zoekmachinegigant kunnen door middel van de juiste aandacht volledig worden benut.

André Schimmel is managing director van QUISMA Nederland.