Google laat Shopping-adverteerders weten dat hun productfeeds strenger zullen worden beoordeeld. Het zoekbedrijf streeft naar meer uniformiteit. ‘De nieuwe specificaties bieden gebruikers betere Google Shopping-resultaten en verkopers meer verkoopkansen.’
Google legt op weblog Inside AdWords nog eens uit dat de vereisten voor unieke product-ID's noodzakelijk zijn om de gegevenskwaliteit op Google Shopping te verbeteren. ‘Dankzij de unieke product-ID's hoeven wij maar één vermelding te maken voor een product dat door verschillende verkopers wordt aangeboden. Hierdoor hebben gebruikers toegang tot een ruimer productaanbod op Google Shopping en kunnen zij eenvoudig naar de verkoper van hun keuze navigeren om het product te kopen.’
Gegevenskwaliteit
Google maant adverteerders ‘uitgebreide en nauwkeurige’ gegevens op te geven om aan de reeds eerder geformuleerde eisen aan unieke product-ID’s te voldoen. ‘We raden u ten zeerste aan de benodigde wijzigingen uit te voeren om de gegevenskwaliteit naar het vereiste niveau te tillen. Een optimale gegevenskwaliteit speelt een belangrijke rol bij het verbeteren van de prestaties van uw advertenties met productvermeldingen.’
Twee regels erbij
Vorig jaar is Google begonnen met handhaven op drie van drie van de gestelde eisen. ‘Binnenkort’, stelt de zoekgigant, komt daar handhaving op twee andere regels bij: producten worden afgekeurd als ze onjuiste GTIN-, MPN- en merkgegevens hebben, daarnaast worden advertenties met productvermeldingen niet wereldwijd weergegeven als het kenmerk 'id bestaat' [identifier exists] onjuist wordt gebruikt.
Meer over de strengere handhaving van Google leest u hier.
Lees ook: Feedmarketing: ondergeschoven kindje wordt groot (Twinkle 1-2014)
Wij kunnen het alleen maar beamen. Productfeeds laten helaas vaak te wensen over. Wij komen het regelmatig tegen dat productfeeds niet up-to-date zijn, laat staan dat ze met een unieke (constante) product-ID werken. Dit maakt het verwerken van de gegevens alleen maar lastiger c.q. er ontstaan makkelijker fouten.
Nu maar hopen dat de strengere handhaving van Google gaat werken en ook zijn effect heeft op de productfeeds die webshops aan affiliatieprogramma's leveren.