Twinkle | Digital Commerce

‘Supermarkten veel schaarser en kleiner door internet’

2017-11-08
390256
  • 1:52

Hoewel Nederlanders hun boodschappen nog vooral doen in de fysieke supermarkt, wordt online bestellen op termijn de nieuwe norm. Alleen margerijke producten met korte omlooptijden blijven op het schap, verwacht John David Roeg van de Rabobank: ‘De rest bestel je straks online.’

Roeg doet zijn uitspraken naar aanleiding van een nieuw rapport van de Rabobank over online retail in de voedingsindustrie: ’Food processors challenged by online growth dynamics.’ De opkomst van e-commerce brengt volgens de bank ‘fundamentele veranderingen in de waardeketen’ met zich mee, waar zowel A- en B-merken als private labels op in moeten spelen.

Schermaandeel
Senior analist Roeg: In theorie kan iedere voedingsproducent al zijn producten overal op internet verkopen. Maar de vraag is of ze op internet dan ook goed zichtbaar zijn voor consumenten. Er is heftige concurrentie om een plek op het kleine computerscherm. De verpakking of de aanprijzing veranderen is daarbij niet genoeg. Producten moeten echt e-proof zijn wil je als aanbieder kunnen profiteren van de commerciële voordelen van internetretail, want zelfs de populairste producten lopen het risico schermaandeel te verliezen.’

‘Exceptionele kansen’
Fabrikanten zullen nieuwe marketingtechnieken moeten omarmen in een ‘op algoritmes gebaseerde wereld’, aldus de Rabobank, waarin sterke en herkenbare merken overeind blijven. Internet biedt behalve uitdagingen echter ook tal van nieuwe mogelijkheden voor producenten van fast moving consumer goods (fmcg), onder andere op het gebied van voorraadbeheer, productontwikkeling en de indicatie van klantbehoeften. Voor producenten die dit goed oppakken liggen er ‘exceptionele kansen voor verdere groei’, aldus de Rabobank.

Omdat de schappen online wel en offline niet van elastiek zijn, zullen zowel fabrikanten als consumenten steeds vaker het web opzoeken. ‘Uiteindelijk ligt het voor de hand dat retailers hun vloeroppervlak en het aantal winkels drastisch zullen beperken’, aldus Roeg.  

Online boodschappenmarkt in Nederland
Opvallend is dat een andere Nederlandse bank, ING, vorige maand nog voorspelde dat online boodschappen doen ook in 2025 nog ‘niet relevant’ zal zijn voor Nederlandse consumenten. Het zou te veel tijd en geld kosten volgens de bank. Uit weer een andere recente studie, van internetbureau SyndicatePlus, kwam naar voren dat een gebrek aan concurrentie de groei van de Nederlandse online boodschappenmarkt afremt.

Lees ook: Hoogvliet start met hybride winkelconcept (7 mei 2014)