Snapchat is een van de nieuwste mobiele social apps waarmee vooral jongeren foto’s naar elkaar sturen die slechts enkele seconden zichtbaar zijn voor de ontvanger. Welke mogelijkheden biedt Snapchat voor e-commerce partijen?
Snapchat is een veelgebruikte app onder jongeren. De gemiddelde leeftijd van zijn gebruikers ligt tussen de dertien en tweeëntwintig jaar. Volgens PracticalEcommerce heeft 18 procent van de iPhone-eigenaren Snapchat op zijn telefoon staan. Per dag worden 400 miljoen ‘snaps’ de wereld in gezonden. 70 procent van de gebruikers is vrouw.
Gebreken
Een grote potentie voor marketeers en e-commerce ondernemers, als het adverteren via Snapchat goed wordt aangepakt. De app heeft namelijk nogal wat gebreken waar handig op ingespeeld dient te worden.
1. Snapchat is een visueel platform. Anders dan op Instagram is er bij Snapchat geen plek voor uitgebreide teksten. Ook worden links niet klikbaar.
2. Aanpassen van de afbeelding is beperkt. Snapchat heeft geen toegang tot de eigen afbeeldingen op de telefoon, waardoor een gemaakte foto alleen in de app kan worden aangepast met een tekenfunctie en twee soorten filters over de cameralens. Tevens kunnen foto’s niet gecropt worden.
3. Moeilijk vindbaar. Gebruikers dienen u toe te voegen aan hun contactenlijst. Alleen dan ontvangen zij uw snaps. In de zoekmachine kunt u daarnaast alleen gevonden worden op uw eigen gebruikersnaam.
4. Er bestaat geen meetsysteem. U kunt dus bijvoorbeeld niet zien hoeveel ontvangers er na het bekijken van de snap naar uw website gaan.
Voordelen
Desalniettemin heeft Snapchat zeker eigenschappen die voordelig zijn voor e-commerce partijen.
1. Urgentie. Omdat alle snaps slechts enkele seconden te bekijken zijn, hebben zij een zekere urgentie in zich. Het niet-bekijken van een snap betekent immers voor de ontvanger dat hij iets gemist heeft. Uw marketingboodschappen zullen dus eerder wel bekeken worden dan niet. De ontvanger dient binnen enkele seconden te besluiten of hij wel of niet gebruik maakt van uw aanbieding. Dankzij de screenshot tool binnen Snapchat kunnen afbeeldingen (en dus ook uw kortingscodes in foto’s) opgeslagen worden.
2. Stories. Dankzij de nieuwe feature Stories binnen de app kunnen gebruikers een serie foto’s aan elkaar koppelen als één ‘verhaal’. Dit verhaal kan dan naar verschillende ontvangers tegelijk worden verstuurd. De verhalen worden, anders dan de individuele foto’s of chats, 24 uur vertoond.
3. Statistieken. Ondanks dat er geen goede tool in de app te vinden is om het gedrag van snap-ontvangers te meten, kunt u toch informatie halen uit een aantal performance indicatoren: het aantal vrienden, het aantal screenshots dat gemaakt wordt (bij het maken van een screenshot door de ontvanger krijgt de verzender van de foto dit door), het aantal replies en chatberichten aan u, de ‘open rates’ voor uw berichten.
Praktijkvoorbeelden
Een aantal bedrijven heeft al met Snapchat gewerkt om de jonge doelgroep te bereiken. Hier wat praktijkvoorbeelden.
HBO
De tv-zender HBO zond zijn fans ‘behind the scene’ snaps van de serie Girls om hen te herinneren aan nieuwe afleveringen.
McDonalds
McDonalds verstuurde foto’s van nieuwe producten aan zijn klanten. Ook kregen zij via de Stories tool een eerste inkijk van de nieuwste commercial van de foodketen.
Via Twitter riep McDonalds consumenten op om het bedrijf te volgen op Snapchat:
‘You snap? We will soon. Add us for a tasty surprise. @Snapchat username: mcdonalds pic.twitter.com/mNtLhmEpsV’
Audi
Audi gebruikte Snapchat tijdens de Super Bowl om meer aandacht voor het bedrijf te genereren. In een video leggen zij uit hoe zij dit hebben gedaan.
16 Handles
De New Yorkse frozen yogurt verkoper 16 Handles vroeg gebruikers via Snapchat om hen een snap te sturen met daarin hun 16 Handles-moment. Als tegenprestatie ontvingen zij een kortingscode voor de volgende aankoop. De Snapchat-actie werd bekendgemaakt via Twitter:
Time is running out to Get Snappy! Find out how you could win free 16 Handles through #Snapchat: http://t.co/Ki85cBf1
Bron: PracticalEcommerce.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Wat Snapchat voor e-commerce kan betekenen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.