Twinkle | Digital Commerce

E-commerce helpt Gap groeien in eerste kwartaal

2017-05-27
180101
  • 1:25

Gap boekte in het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 3,729 miljard dollar, een lichte stijging van 1,2 procent ten opzichte van begin 2013. De online omzet, die met 13 procent steeg naar 575 miljoen dollar, was de belangrijkste factor in deze groei.

In totaal maakte Gap in de periode tot 3 mei een omzetstijging door van 45 miljoen dollar. De online omzet nam met 66 miljoen dollar toe en zorgde dus voor Gap's groei in het eerste kwartaal ten opzichte van begin vorig jaar. Het bedrijf boekte een netto winst van 260 miljoen dollar, 21,9 procent minder dan in het eerste kwartaal van 2013 het geval was (333 miljoen dollar).

Omzet in VS gedaald
Gap zag in zijn thuisland – en tevens belangrijkste markt – de Verenigde Staten de totale omzet met 0,7 procent teruglopen van de opbrengsten van vorig jaar. In de regio’s Europa en Azië stegen de verkopen wel met respectievelijk 13,1 procent en 12,1 procent.

China als tweede markt
Gap heeft volgens Internet Retailer aangegeven zich te willen richten op uitbreiding in China. Ceo Glenn Murphy voorspelt dat China binnenkort de tweede markt voor Gap wordt en dat de holding daar snel winst zal boeken. Gap startte in november 2010 met de verkoop in China en zette daar volgens Internet Retailer vorig jaar in totaal 22,5 miljoen dollar om.

Click & reserve
In thuisland Amerika biedt Gap sinds vorig jaar april click & reserve aan in zijn winkels. De optie moet consumenten naar de stenen vestigingen leiden, waardoor hier meer verkopen kunnen worden gerealiseerd.