Het belang van professionele productfoto’s in de e-commerce spreekt voor zich. Ook Dugros besteedt veel aandacht aan de juiste online productpresentatie. Deze groothandel in fashion-accessoires creëert dit beeldmateriaal zelf. Niet alleen voor de webshop, maar ook voor de retailers die bij Dugros bestellen. Pieter Duifhuizen en Cynthia Wolf vertellen waarom zij voor topkwaliteit productfoto’s van begin af aan vertrouwen op de apparatuur en software van Orbitvu.
Van markt naar e-com groothandel
De familie Duifhuizen legde de fundamenten voor het succesvolle familiebedrijf Dugros in de vorige eeuw. Wat begon met een kleine lederwarenfabriek en verkoop van tassen op markten ontwikkelde zich in 1999 tot groothandel in lederwaren. Een eigen webshop voor retailers volgde in 2017. Daarin verkoopt Dugros tassen, portemonnees en riemen van topmerken en private labels. ‘Bij het ontwikkelen van de webshop stuitten we op de behoefte aan kwaliteitsfoto’s van onze artikelen,’ vertelt operationeel manager Pieter Duifhuizen. ‘Daarnaast willen wij ons als groothandel onderscheiden door onze klanten zo veel mogelijk te ontzorgen. Zij moeten zich kunnen focussen op de verkoop. Dat wij de retailers gelijk de perfecte productfoto’s van hun artikelen aanleveren bespaart hun veel tijd en gedoe.’
Productfotografie bepaalt het succes van de webshop
Vanaf het begin van de webshop is Cynthia Wolf verantwoordelijk voor de online productpresentatie. Die runt zij samen met collega Andrea Jelier. ‘Ik ben in januari 2017 in dienst gekomen bij Dugros. In april ging de webshop live. Daarvoor moesten van elk artikel foto’s van voor-, zij- en achterkant worden gemaakt. Een hele opgave, maar dankzij de apparatuur van Orbitvu ging dat snel en met uitstekend resultaat.’ Met de doorontwikkeling van de webshop van Dugros veranderde de behoefte aan productfoto’s. Zo worden er nu van elk product zeven verschillende opnames gemaakt om een product van alle kanten en in detail (inzoomen) te laten zien. De online sales loopt goed en het assortiment is flink uitgebreid. ‘We begonnen met de Alphashot XL fluo. Al snel volgde de Alphastudio Compact, waarin ook de grotere producten zoals koffers passen. Inmiddels kijken we zelfs naar de nog grotere Alphastudio XXL. Onze productfotografie levert echt een grote bijdrage aan het succes van de webshop.’
Oplossingen groeien mee met onze ambities
Wolf vindt het heel waardevol dat ze bij het team van Orbitvu terecht kan voor ideeën om de producten online zo goed mogelijk in beeld te brengen. Zo blijft ze op de hoogte van nieuwste ontwikkelingen in techniek en software. ‘De mogelijkheid om 360 graden foto’s te maken is fantastisch. Maar ook de snelheid waarmee we nu vrijstaand beeld creëren is een enorm voordeel. Bijsnijden is niet nodig. In de software kun je de lampen zo instellen dat de tassen en andere accessoires zo echt mogelijk in beeld brengt. De lichtreflectie op het product is minimaal waardoor de structuur van de gebruikte materialen duidelijk zichtbaar is.’ Het maken van video’s is in alle apparatuur mogelijk, maar Dugros denkt hiervoor toch aan uitbreiding met de Alphastudio XXL. ‘Om een goed beeld van de tas te geven willen we, naast een foto, ook een video laten zien van een bewegend model dat de tas vasthoudt. Voor ‘live models’ zou de Alphastudio XXL voor ons de ideale uitbreiding zijn.
Voordelen van het zelf creëren van productpresentatie
Hoe eerder de productpresentatie klaar is, hoe eerder een artikel verkocht kan worden. Door zelf de productfoto’s te creëren kan Dugros deze gelijk in de eigen webshop plaatsen en direct aan de retailers aanleveren. Zo gaat geen tijd verloren aan wachten op beeldmateriaal. Bovendien bepaalt de groothandel welke beelden er beschikbaar moeten zijn en heeft Dugros zelf de controle over de kwaliteit. ‘Bij ons werken 80 mensen,’ vertelt Duifhuizen. ‘Die productfotografie is essentieel voor onze business. De retailers moeten kunnen inschatten of een product goed gaat verkopen. Daarvoor moeten ze de mogelijkheid hebben om online het product zo uitgebreid mogelijk te bekijken. Inzoomen op details is bijvoorbeeld een belangrijke optie. Wij denken vanuit die retailer en gaan een stap verder dan andere groothandels. Daarom volgen wij zelf de laatste ontwikkelingen op het gebied van productpresentatie. En als we een bepaalde behoefte signaleren in de markt spelen we daar gelijk op in.’
Nieuwe collectie: 1000 foto’s op een dag
De snelheid waarmee producten op de foto kunnen worden gezet is, naast de kwaliteit van de foto’s, een enorm voordeel. Wolf: ‘Wij hebben te maken met de lancering van nieuwe collecties. Alle producten moeten twee maanden van tevoren op de foto worden gezet. Een snel proces van voorbereiden, fotograferen tot aan plaatsing in de webshop is voor ons essentieel. Met de apparatuur en software van Orbitvu lukt het ons om dat in twee minuten per artikel te doen. Met anderhalve FTE produceren we 800 tot 1000 foto’s per dag. Stel je voor dat we die 1000 foto’s per dag elders zouden moeten laten maken … dat is onbetaalbaar!’
Onbegrensde ambitie
De webshop van Dugros is mede dankzij de productfotografie heel succesvol, maar Duifhuizen heeft nog behoorlijk wat ambitie. ‘Daarvoor kijken we ook naar Duitsland en België. Ook daar kunnen we vanuit onze rol als groothandel onze producten leveren en service bieden. Met dit team en onze werkwijze kunnen we daar nog flink groeien. Daarvoor willen we natuurlijk ook de perfecte productpresentaties kunnen aanbieden. Waar ik dan aan denk? Zo’n complete e-commerce studio als we onlangs in de showroom van Orbitvu hebben gezien. Dat lijkt me wel heel erg mooi.’
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Orbitvu
Tekst: Juanita Stachowitz | Beeld: Zuiver Beeld