Twinkle | Digital Commerce

‘Online verkoopverbod voor alcohol geen oplossing’

2017-11-08
180101
  • 1:20

Domino’s Pizza is gestopt met de verkoop van alcoholhoudende dranken op zijn website. Stichting Alcohol Preventie (STAP) wil een algemeen online verkoopverbod tot de identificatie beter is gewaarborgd. ‘Een tijdelijk verbod is niet het antwoord’, reageert Thuiswinkel.org.

Domino’s Pizza besloot afgelopen maandag te stoppen met online alcoholverkoop vanwege de moeizame leeftijdscontrole. Ook zouden bezorgers agressief zijn bejegend na het vragen om legitimatie.

‘Zeer slechte naleving’
Het besluit van de nummer 51 van de Twinkle100 was onder meer onderwerp van discussie bij BNR. STAP-directeur Wim van Dalen stelde op de radiozender dat de wettelijke richtlijnen door bezorgpartijen zeer slecht worden nageleefd. ‘In bijna alle gevallen, laten we zeggen 9 van de 10 keer, is er geen naleving van de richtlijnen’, zei hij op basis van onderzoeken met mysteryshoppers. ‘Vrijwel geen enkele leverancier houdt zich aan de leeftijdscontrole. Verder is het voor toezichthouders zeer lastig om goed te handhaven.’

Leeftijdscontrole
STAP pleit voor een algeheel alcoholverkoopverbod op internet zolang er geen goede technische regeling is die leeftijdscontrole mogelijk maakt. Het eID-stelsel moet daar vanaf 2015 in voorzien en Thuiswinkel.org pleit dan ook voor een snelle invoering daarvan: ‘Graag in januari en niet pas in december’, verzoekt beleidsadviseur Paul Alfing op de site van de belangenvereniging.

Jonge mensen
Een tijdelijk verkoopverbod  ziet Thuiswinkel.org niet zitten. Het zou de handel in de illegaliteit drukken en bovendien is niet gezegd dat de leeftijdcontrole in fysieke winkels beter is gewaarborgd. ‘Het zijn vaak jonge mensen die de verantwoordelijkheid dragen om de legitimatie te controleren’, aldus Thuiswinkel.org.