Twinkle | Digital Commerce

‘Banken moeten zich openstellen voor nieuwe spelers’

2017-05-27
180101
  • 1:34

Banken moeten open staan voor koppelingen met aanbieders van nieuwe betaalmethoden, vindt Thuiswinkel.org. ‘Zo kan het bereik van traditionele betaalmethoden worden gecombineerd met het conversiegemak van nieuwe methoden.’

Dat zei beleidsadviseur Paul Alfing van Thuiswinkel.org vanochtend op het Online Betaal Congres. De belangenvereniging stelt in een nieuw position paper dat een beter samenwerkingsprotocol tussen verschillende betaalstandaarden de conversie kan vergroten, met behoud van veiligheid. API’s (application programming interfaces, Wikipedia) zijn het bindmiddel.

Verschillende infrastucturen
De betaalinfrastructuur van de banken bestaat voornamelijk uit traditionele kaarten. Deze worden gebruikt door het overgrote deel van de consumenten. Webwinkels streven naar hogere conversie en nieuwe betaalmethoden spelen daarin een grote rol. Het probleem is dat deze twee verschillende infrastructuren nog onvoldoende met elkaar communiceren, constateert Thuiswinkel.org.

Bereik en conversie
Voor de benodigde communicatie zijn API’s geschikt. Die zorgen ervoor dat de standaarden van banken en de standaarden van nieuwe toetreders met elkaar kunnen praten. ‘Als de techniek van API’s als een laag bovenop de bestaande betaalinfrastructuur wordt gelegd, zal dit innovatie stimuleren. Webwinkels zien in dat dit betaalmethoden oplevert die een goed bereik en goede conversie kennen en die meer services kunnen bieden’, aldus Alfing.

Goede alternatieven
Volgens Alfing zijn API’s van groot belang voor de toekomst van het betalingsverkeer. ‘Daarom pleiten wij voor verdere standaardisatie om de toepassing te vergroten.’ Hij ziet een voorbeeld bij veiligheidseisen. De bankenstandaard levert vaak 3D Secure. Nieuwe toetreders hebben hiervoor goede alternatieven, bijvoorbeeld op basis van vingerafdrukken (‘fingerprinting’). Dankzij API’s kan nu betaald blijven worden binnen de vertrouwde bankomgeving, maar met de nieuwste beveiligingstechnieken.

Online betalen in Nederland in 2015
In de position paper ‘Online betalen in Nederland 2015’ benoemt Thuiswinkel.org zes aanbevelingen, verdeeld over vijf onderwerpen, die moeten bijdragen aan de drie waarden waarop betaalmethoden worden beoordeeld: bereik, conversie en eerlijke kosten. U vindt de aanbevelingen, onder andere ook over iDeal, en het complete positiedocument hier.