Het Europees Parlement heeft ingestemd met een kostenplafond voor creditcardtransacties van consumenten. Het betreft de zogenoemde interchange fees, die kaartaccepterende banken betalen aan kaartuitgevende banken. Het plafond zou besparingen voor zowel retailers als consumenten moeten opleveren.
De interbancaire kosten bij creditcardbetalingen door consumenten worden gemaximeerd op 0,3 procent van het transactiebedrag, mits de Raad van Europa straks ook goedkeuring verleent. Dat lijkt een formaliteit.
Marge van webwinkels
Thuiswinkel.org, dat zich met andere partijen sterk maakte voor het plafond, is blij met het Brusselse besluit. De belangenvereniging stelt dat winkeliers zich al jaren ergeren aan de hoge kosten voor het gebruik van creditcards. De nu geldende interchange fees drukken, indirect, 'te sterk op de marge van webwinkels’ volgens beleidsadviseur Paul Alfing. ‘Dit maakt het vaak noodzakelijk om kosten door te berekenen aan klanten, en dat is niet wat een winkelier wil uit het oogpunt van service en concurrentie.’
Besparing
Het Europarlement heeft ook ingestemd met een interbancaire cap op debetcard transacties, van 0,2 procent. Verwacht wordt dat Europese retailers samen jaarlijks 6 miljard euro gaan besparen door de nieuwe limieten, voor Nederlandse retailers zou de besparing uitkomen op 56 miljoen euro. Uiteindelijk moeten ook Europese consumenten een en ander in hun portemonnee gaan merken.
NB: in het aprilnummer van Twinkle verschijnt een artikel over nieuwe Europese richtlijnen die sinds 1 januari gelden voor creditcardtransacties (PCI DSS 3.0). De regels lijken bij de meeste Nederlandse webwinkeliers onbekend.
Dat zou nu dus wel betekenen dat creditcard maatschappijen nu 5 keer teveel winst maken?
Voor webwinkels is 0,3% als plafond goed nieuws. De vraag is echter of de aankoop voor dat percentage nog steeds voldoende verzekerd kan worden. Dat is nu namelijk het grote voordeel van een creditcard betaling.
Verder, geldt dit plafond ook voor andere partijen? Ik denk dan bijvoorbeeld aan Paypal?
@Marcel ik vraag me ook af of Paypal betalingen hier ook onder vallen.
En de achteraf betaal opties zoals klarna en afterpay dan?
Pracht nieuws voor ondernemers, maar er zijn wel 2 belangrijke nuanceringen te plaatsen bij bovenstaand artikel.
1. De zogeheten creditcard interchange tarieven worden aan banden gelegd. Niet de commissie die (web)winkels moeten betalen.
Uitleg: interchange tarieven zijn de kosten die de kaartaccepterende bank voor iedere credit card betaling betaalt aan de kaartuitgevende bank. Het zijn de 'interbancaire' kosten die gelimiteerd worden.
Deze interchange kosten worden altijd doorbelast aan ondernemers in de vorm van een commissie die zij moeten betalen aan hun kaartverwerker. Maar de commissie die je als ondernemer betaalt, bestaat dus uit interchange kosten plus een opslag.
Interchange is wel altijd een belangrijke kosten component geweest in de commissie die winkels en webwinkels betalen. Dat de creditcard kosten voor ondernemers flink omlaag kunnen is dus zeer waarschijnlijk.
2. Om het nog iets verder te nuanceren: het plafond dat gesteld is is van toepassing op consumenten kaarten en niet op zakelijke creditcards. Afhankelijk van de doelgroep van de ondernemer en het type kaart dat hij accepteert zullen de interchange kosten verschillen, en daarmee ook de commissie per transactie. Niet iedere ondernemer zal dus direct kunnen profiteren van de interbancaire tariefsverlaging.
Bovenstaande opmerkingen laten onverlet dat voor het merendeel van de creditcard betalingen de kosten flink naar beneden kunnen en voor veel ondernemers een besparing te realiseren is. Ondernemers kunnen daar zelf actie op ondernemen.
Mochten e-commerce ondernemers direct willen handelen dan kunnen ze daarvoor contact opnemen met hun kaartverwerker of gebruik maken van onze site voor het vergelijken van creditcard tarieven en kaartverwerkers.
Erik van den Heuvel | About-Payments
Zéér goede toevoeging Erik!
Wel een flater van Thuiswinkel door deze tareven te vergelijken met de totale tarieven die webshops nu betalen. Kunnen Paysquare, EMS en Atos komende dagen alles weer 1000x uitleggen als ze aangeven niet naar 0,3% te gaan voor de transacties.
Dank voor de verheldering Erik van den Heuvel. Het artikel hierboven is zojuist aangepast.
De consument betaalt dus nog gewoon de extra kosten in de webwinkels. De ondernemers zullen de hoge kosten van Paysquare, EMS en Atos dus gewoon door (moeten) berekenen. Snap dus ook niet waarom het Europees Parlement daar niet naar kijkt en aan banden legt. Ondernemers worden uitgemolken met torenhoge tarieven en die worden doorberekend aan de klant. Als je als ondernemer producten verkoopt met lage marges kun je niet anders dan doorberekenen aan je klant. Het enige service niveau wat je dan hebt, is dat je creditcardbetalingen aanbiedt +3% opslag jippie! Om over de paypal natuurlijk ook maar te zwijgen.