Twinkle | Digital Commerce

De juiste naam voor uw webwinkel

2017-11-11
180101
  • 4:45

Voor elke onderneming is het belangrijk een goede naam te kiezen. Voor webwinkels komt daar nog eens bij dat ze, nog meer dan andere ondernemingen, goed vindbaar moeten zijn. Wat mag er wel en niet in de naamgeving?


Tekst: Charlotte Meindersma
   
Een naam met een of meer zoekwoorden is voor webwinkeliers interessant, maar tegelijkertijd is het belangrijk onderscheidend te zijn, zodat de naam goed blijft hangen. In een goede naam schuilt ook het gevaar dat dit nagedaan wordt.
 
Handelsnaamrecht
Een handelsnaam is de naam die een onderneming actief gebruikt. Of deze naam nu wel of niet bij de Kamer van Koophandel is ingeschreven. Het gebruik kan bijvoorbeeld blijken uit visitekaartjes, briefpapier, e-mailhandtekening en logo. Een domeinnaam kan hetzelfde zijn als een handelsnaam, maar dat hoeft niet.





De handelsnaam beschermt een onderneming tegen verwarring met andere bedrijven met dezelfde naam of een naam die er zeer sterk op lijkt, binnen hetzelfde geografische gebied en binnen dezelfde branche. In het geval van een webwinkel beslaat het geografische gebied natuurlijk al snel heel Nederland. Levert de webwinkel exclusief in Brabant, dan zal de handelsnaam enkel in Brabant beschermd zijn. Daarnaast beschermt de handelsnaam alleen tegen andere handelsnamen in dezelfde branche. Een online winkel in telefoonhoesjes die Jansen heet, kan daarom prima bestaan naast een online winkel die gordijnen verkoopt en ook Jansen heet. De een heeft dan bijvoorbeeld Jansen-shop.nl en de ander Jansen-shop.org. Omdat ze beiden een totaal andere doelgroep hebben ontstaat er geen verwarring en zullen bezoekers snel genoeg op zoek gaan naar de juiste website.

Beschrijvende naam
Een handelsnaam mag in principe beschrijvend zijn. Bijvoorbeeld ‘Telefoonhoesjes’ met daarbij de domeinnaam Telefoonhoesjes.nl. Vaak genoeg zie je zelfs dat de handelsnaam de extensie mee krijgt. In dit geval zou de handelsnaam dan Telefoonhoesjes.nl zijn. Dat mag en is waarschijnlijk goed voor de vindbaarheid. Iemand anders kan dan niet meer de handelsnaam Telefoonhoesjes of Telefoonhoesjes.nl gebruiken. Maar het is natuurlijk een erg beschrijvende naam. De bescherming is daardoor beperkt. Hoeveel moet een handelsnaam afwijken om geen inbreuk te maken? Als de branche/doelgroep grotendeels hetzelfde is en de naam ook grotendeels hetzelfde is, ontstaat er gemakkelijk verwarring. Dat moet voorkomen worden. Een wijziging in leestekens is daarom meestal niet voldoende; ook als het Telefoonhoesjes.com of Telefoon-hoesjes.com zou worden, zou er nog een inbreuk zijn.

Kleding.nl versus Kleding.com
Onlangs speelde er een geschil tussen Kleding.nl en Kleding.com. Beide zijn kledingzoekmachines en ze genereren zodoende leads voor kledingwebwinkels. Als handelsnaam had de een Kleding.nl en de latere onderneming gebruikte de handelsnaam en domeinnaam Kleding.com. Beide websites hadden wellicht een wat andere sfeer, maar ze opereerden in dezelfde branche en boden dezelfde diensten en functionaliteiten.

Kleding.nl was natuurlijk niet zo blij met de komst van Kleding.com. Het spande een rechtszaak aan. Kleding.com betoogde dat het, door de andere extensie, duidelijk een andere handelsnaam had en daarom prima naast Kleding.nl kon bestaan zonder inbreuk te maken op de handelsnaam.

Daar was de rechter het niet mee eens: .nl en .com zijn twee veel gebruikte extensies in Nederland, waardoor er gemakkelijk verwarring ontstaat. Bovendien zijn beide partijen kleding zoekmachines. Kleding.com beweerde daarnaast de enige kledingzoekmachine te zijn. Kleding.nl werd in het gelijk gesteld en Kleding.com zal een andere handelsnaam- en domeinnaam moeten zoeken.
 
Merkrecht
Was Kleding.com nou in een totaal andere branche werkzaam geweest en/of zou het bijvoorbeeld naast deze domeinnaam een heel andere handelsnaam gebruiken, dan zou Kleding.nl veel minder sterk hebben gestaan. De beschrijvendheid van de handelsnaam biedt een zwakke bescherming. Bovendien beschermt een handelsnaam enkel binnen de eigen branche, die maar al te vaak eng geïnterpreteerd wordt.

Als Kleding.nl niet zo beschrijvend zou zijn geweest, hadden ze het domein als merk in kunnen schrijven en zodoende op meer bescherming kunnen rekenen. Een Nederlands merk bestaat niet, maar een Benelux-merk wel. Een merk inschrijven beschermt dus meteen ook tegen inbreuken in België en Luxemburg. Dat is prettig, want webwinkels verkopen steeds vaker aan Belgische klanten en met de nieuwe consumentenregels die vanaf juni gelden, wordt dat nog makkelijker.




Gouden team
Een Benelux-merk mag in drie ‘klassen’ ingeschreven worden of tegen bijbetaling in nog meer klassen. Deze klassen zijn veel breder geformuleerd dan een branche. Ten opzichte van een handelsnaam biedt een merk dus bescherming in een groter gebied, namelijk de Benelux, en breder dan de branche. Het enige punt is: een merk mag nooit beschrijvend zijn. Heeft u een goede naam voor de webwinkel bedacht en bent u bang dat deze door een ander ingepikt gaat worden? Denk er dan eens over om de naam als merk in te schrijven. De domeinnaam hoeft niet hetzelfde te zijn als de merknaam, waardoor goede domeinnamen en een bijzondere merknaam wellicht een gouden team kunnen vormen.

Blooming
Wellicht heeft u al in de media vernomen: Gordon wil in Bloemendaal een horecagelegenheid openen. De naam die hij er in eerste instantie voor bedacht was Blooming. Hij kreeg echter een brief van hotel Blooming uit Bergen dat hij die naam niet mocht gaan gebruiken. Het hotel heeft de naam namelijk als merk ingeschreven. Zou het hotel in Bergen alleen een handelsnaamrecht gehad hebben, dan had het niets tegen Blooming in Blaricum kunnen doen, omdat het om een ander geografisch gebied gaat en Gordon geen hotel, maar een horecazaak met goede koffie en gezonde maaltijden ging openen.  Hotel Blooming heeft op deze maniermeerdere malen andere ondernemers met succes aangesproken op inbreuk op hun merkenrecht, waardoor deze ondernemers hun naam moesten veranderen.

Naam en domeinnaam
Handelsnamen of merknamen geven nog niet (altijd) recht op de bijbehorende domeinnaam. Daarnaast is het niet verplicht om in de domeinnaam de handelsnaam of het merk op te nemen. Domeinnamen zijn min of meer vogelvrij. De ene domeinnaam biedt dus geen bescherming tegen een gelijkende andere domeinnaam. Is de domeinnaam gelijk aan de handelsnaam of aan het merk, dan is dit anders.

Het is daarom mogelijk de combinatie van handelsnaam en/of merk en domeinnamen slim in te zetten en op deze manier te zorgen voor zowel een hoge bescherming voor de handelsnaam en/of het merk als voor veel bezoekers via één of meer goede domeinnamen.
 
Charlotte Meindersma is jurist voor de creatieve sector en ondernemers. Ze is eigenaar van Charlotte’s Law & Fine Prints.