Het aantal webwinkels groeit nog steeds. Er komt daardoor steeds meer concurrentie. Een van de manieren om klanten te trekken, is door een goede naam voor de webwinkel te verzinnen. Maar iedereen wil die goede naam wel.
Tekst: Charlotte Meindersma
Hoe kunt u er voor zorgen dat het uw naam blijft en een ander er niet mee aan de haal gaat?
Handelsnaam
Wanneer u een naam gebruikt voor een onderneming verkrijgt u automatisch een handelsnaam. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK) is daarvoor niet verplicht, maar het is natuurlijk wel erg handig. Nieuwe ondernemingen zullen namelijk in het handelsregister bij de KvK (laten) zoeken om te weten te komen of de naam al wordt gebruikt.
Een handelsnaam wordt verkregen door het actieve gebruik ervan. Bijvoorbeeld op visitekaartjes, als naam voor de (web)winkel, op facturen, etc. De naam beschermt alleen de onderneming. Een handelsnaam beschermt alleen tegen andere handelsnamen die, binnen dezelfde branche, zeer gelijkend zijn. Het is daardoor een zeer geringe bescherming.
Merk
Een merk geeft een bredere bescherming dan een handelsnaam. Een merk kan namelijk ook producten of diensten beschermen. Bovendien beschermt een merk tegen alle namen die te veel op de merknaam lijken, binnen de klassen waarvoor het merk is ingeschreven. Het beschermt dus niet alleen tegen gelijkende handelsnamen, maar ook tegen gelijkende productnamen of gelijkende titels van bijvoorbeeld blogs. Als u de naam voor een product wil gebruiken, beschermt het dus ook tegen de groothandel met dezelfde naam en ga zo maar verder.
Merken worden per land of regio geregistreerd voor 10 jaar. Na deze periode kan de inschrijving verlengd worden. Een puur Nederlands merk bestaat niet. Het is in dat geval altijd een registratie voor de gehele Benelux. Daarnaast kunt u per land een merkregistratie organiseren, maar het kan bijvoorbeeld ook voor de gehele EU in een keer.
Domeinnamen
Per extensie (zoals .nl, .eu of .com) is er altijd maar een domeinnaam mogelijk. Variaties kunnen nog wel, door streepjes te gebruiken bijvoorbeeld. Heel vervelend als u net een mooie naam voor uw webwinkel heeft bedacht en de domeinnaam weg blijkt te zijn. Of juist wanneer iemand anders een webwinkel of ander bedrijf begint met dezelfde naam en die gebruikt met een andere extensie of met streepjes tussen de woorden. Kunt u daar iets tegen doen?
Iedereen mag de domeinnamen registreren die hij wil. Wanneer u alleen een handelsnaam heeft en de domeinnaam door een onderneming wordt gebruikt met dezelfde handelsnaam, in dezelfde regio en dezelfde branche, dan wordt inbreuk gemaakt op het handelsnaamrecht en kunt u vorderen dat het gebruik van de domeinnaam gestaakt wordt. Is het, zoals in veel voorkomende gevallen, een heel ander bedrijf of slechts een blog dat de naam gebruikt, dan is er weinig aan te doen.
Heeft u echter een merk, dan bent u beschermd tegen meer dan enkel handelsnamen. Ook blogs of Facebook-pagina’s met dezelfde naam zullen van naam moeten veranderen wanneer er te veel sprake is van verwarring.
Moet elke webwinkel een merk registreren?
Nee, niet elke webwinkel hoeft een merk te registreren. Zeer beschrijvende namen kunnen zelfs niet als merk geregistreerd worden. Maar is de naam uniek en wilt u die beschermen, dan is een merk registreren zeker het overwegen waard.
Charlotte Meindersma is jurist voor de creatieve sector en ondernemers. Ze is eigenaar van Charlotte’s Law & Fine Prints.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Waarom u als webwinkel een merk moet registreren
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.