Wanneer u een tijdje bezig bent met uw webshop en de zaken gaan goed, dan zal het bij u als ondernemer ongetwijfeld gaan kriebelen. Wat is de volgende stap om meer groei te bereiken? Nieuwe productcategorieën? Juist een verdieping van het assortiment? Of: het buitenland?
Op de nieuwjaarsreceptie van Thuiswinkel.org, afgelopen januari, kwam directeur Wijnand Jongen met een aantal speerpunten, waaronder de ambitie om als branche meer omzet uit het buitenland te halen. Want wat is een topsector in spe zonder noemenswaardige exportomzet?
Buitenlandambities
In praktijk lijken de buitenlandambities van de meeste e-commerce bedrijven echter ver te zoeken. Nederlands grootste webshop Bol.com, in een ver verleden gestart als internationaal project, richt de pijlen nu enkel op de Nederlanders en Vlamingen. Concurrent Coolblue doet hetzelfde, waarbij ook Belgische domeinnamen worden gebruikt.
Bij andere grote spelers als de Bijenkorf en Wehkamp.nl zijn zelfs de Belgen niet welkom. De URL Wehkamp.be werkt helemaal niet en wordt ook niet doorgelinkt naar de Nederlandse shop of een informatiepagina. Opvallend. Is er dan niemand die het echt probeert? Jawel. Thuisbezorgd.nl lijkt zijn pijlen met de recente overname inDuitsland nu echt op het buitenland gericht te hebben, en Wehkamp-zusje Fonq.nl haalt inmiddels 20 procent van de omzet uit het buitenland. Daarmee lijken de eten-bestelsite en de RFS-dochter echter de uitzonderingen die de spreekwoordelijke regel bevestigen: 'Het buitenland is zelfs voor veel (middel)grote spelers een stap te ver.'
Zorgelijk?
Is dat jammer? Ik denk het wel. Is het zorgelijk? Misschien nu nog niet, maar Zalando heeft met een agressieve en op sommige punten uitstekend lokaal uitgevoerde strategie laten zien heel snel marktaandeel te kunnen pakken in Nederland. De echte top kan zulke buitenlandse concurrentie wellicht aan, maar inmiddels zijn serieuze partijen als Vimodos en Welikefashion een keer failliet gegaan en hebben andere spelers in deze sector het moeilijk.
Als straks Amazon in ons landje start, zal blijken of ook de Amerikaanse reus in staat is snel omzet van de gevestigde partijen af te snoepen. Wellicht kunnen we dan ook concluderen of de defensieve houding met een focus op Nederland (en in enkele gevallen België) er in ieder geval voor gezorgd heeft dat deze bedrijven hun hoofd boven water houden.
En wat doet u ondertussen? Focussen en behoudend opereren of in uw branche/niche een Europese topper proberen te worden, met alle risico's van dien?
Veel webwinkels zijn wel degelijk met buitenland ambities bezig, alleen zijn ze in Nederland niet zo bekend. Kijk eens naar een club als DocMorris uit Heerlen die in Duitsland nummer 18 staat op de eCommerce ranking.
Mijn eigen websites waren tot 6 maanden geleden met name op de Benelux gericht maar sinds kort een .eu, .de, .fr en .it site geopend en deze groeien langzaam uit naar behoorlijke proporties. Nu al zijn mijn Duitse order aantallen vergelijkbaar met mijn NL verkoop aantallen.
Ik merk dat in Duitsland, Frankrijk, Italie en Spanje het ook makkelijker scoren is. Het kost je een investering qua vertaling maar in deze landen ligt de internet markt nog open. UK is echter zeer moeilijk, dit is reeds een hopeloos concurrerende markt.