Twinkle | Digital Commerce

Birkenstock doet Amazon in de ban

2017-12-11
1000562
  • [nieuws]
  • 1:25

Na de Amerikaanse tak van Birkenstock sluit ook de Europese variant de deuren voor Amazon. Het bedrijf is verontwaardigd over de verkoop van namaakartikelen onder zijn merknaam, waar Amazon tot dusver geen stokje voor heeft gestoken.

Klachten aan het adres van de e-tailer liepen op niets uit, aldus de leverancier van de bekende merkstappers. Directeuren Oliver Reichert en Markus Bensberg meldden daarom hun 3500 Europese werknemers dat het verkoopcontract met Amazon per 1 januari aanstaande beëindigd is. In Duitsland is Birkenstock de grootste schoenenfabrikant.

Namaakartikelen bestrijden

De retailer beklaagde zich jaren geleden al over de handel in nepartikelen op Amazons marktplaats; drie jaar geleden al klopte het aan bij de e-tailreus met plannen om namaakverkopers te bestrijden, vertelde ceo David Kahan deze zomer bij het opzeggen van de samenwerking in de Verenigde Staten. Daar is Amazon tot op heden echter niet op ingegaan.

'Amazon kijkt weg'

'In plaats van een einde te maken aan de criminele activiteiten van merk- en productpiraten op de Marketplace, kijkt Amazon weg', aldus de schoenretailer. 'Door onze samenwerking met andere online retailers weten we dat het technisch en organisatorisch gezien mogelijk is om een ​​einde te maken aan dergelijke schendingen - ervan uitgaande dat de wil er is.'

Luxemerken mogen online platforms boycotten

Ondanks de opgevoerde strijd tegen verkopers van namaakartikelen, blijft het fenomeen hardnekkig opdoemen. Het Europese Hof van Justitie besloot daarom vorige week dat luxemerken voortaan hun wederverkopers mogen verbieden hun waar op online platformen te slijten, omdat dit ten koste kan gaan van hun zorgvuldig opgebouwde merkimago. Birkenstock staat volgens die nieuwe jurisprudentie in zijn recht om ook van aangesloten retailers te eisen dat zij